HomeSukanWolverhampton Wanderers pecat Bruno Lage

Wolverhampton Wanderers pecat Bruno Lage

Oleh: WAHYUDIN AL-BALINGI

BRUNO Lage telah bertanggungjawab mengendalikan kelab berpangkalan di Molineux sejak Jun 2021 dan berada di kedudukan ke-10 dalam musim Liga Perdana Inggeris pertamanya.

Semasa kempen itu, Lage telah dianugerahkan Pengurus Bulanan Liga Perdana bagi bulan Januari dan membimbing kelab itu meraih kemenangan yang tidak dapat dilupakan ke atas Aston Villa dan Manchester United.

Sambil meningkatkan jumlah mata Wolverhampton Wanderers dari musim 2020/21, Lage membangunkan pemain muda seperti Maximilian Kilman dan Rayan Ait-Nouri serta menyelia skuad peralihan dengan membawa pemain seperti Jose Sa dan Matheus Nunes ke kelab.

Namun begitu, prestasi hambar dipamerkan menyebabkan pengurus tertinggi memilih keputusan memecat Lage.

Pengerusi Wolves Jeff Shi berkata, Bruno merupakan jurulatih yang sangat baik, pengurus yang bekerja keras dan berdedikasi, serta seorang yang mesra, bijak dan jujur.

“Beliau dan kakitangannya berasa seronok bekerja sepanjang tempoh mereka di Wolves, jadi dengan rasa sedih kami terpaksa membuat keputusan yang sukar.

“Sejujurnya saya tidak ragu-ragu dengan kemampuan Bruno, dan saya pasti dia akan berjaya di tempat lain, namun bentuk dan persembahan pasukan sejak beberapa bulan lalu bermakna kami tiada pilihan selain beraksi.

“Bagi pihak semua orang di Wolves, saya ingin merakamkan rasa terima kasih kami kepada Bruno dan pasukan bimbingannya atas segala usaha mereka sepanjang bersama kelab, dan mendoakan yang terbaik untuk mereka pada masa hadapan,” katanya dalam kenyataan rasmi kelab pada Isnin.

Wolves boleh mengesahkan bahawa jurulatih berpengalaman Steve Davis dan James Collins akan menyediakan pasukan minggu ini untuk perjalanan ke Chelsea.

Author

Pilihan Editor