HomeBeritaTujuh lelaki mengaku bersalah, kes terbalikkan kereta di JB

Tujuh lelaki mengaku bersalah, kes terbalikkan kereta di JB

JOHOR BAHRU: Tujuh lelaki termasuk empat penghantar makanan p-hailing mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini, hari ini atas tuduhan melakukan khianat dengan merosak dan menterbalikkan sebuah Perodua Myvi, Khamis lalu.

Tertuduh, Muhammad Adam Abd Rahim, 18; Mohamad Hairul Hasraf Seeni Abdul Cader, 22; Morrisson Malvin Anak Mada, 19; Shaikh Al Amin Idrus, 21; Nur Khairul Amal Abdul Harsir, 19; Daniel Haziq Syikhanna, 21; dan Romie Rahimi, 41; mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret, Hidayatul Syuhada Shamsudin, lapor BH Online hari ini.

Kesemua lelaki itu turut didakwa bersama-sama melakukan khianat dengan merosakkan semua cermin dan pintu kereta serta menterbalikkan sebuah Perodua Myvi berwarna biru milik Tan Jing Hui, 21.

Berdasarkan kertas pertuduhan, perbuatan itu dilakukan dengan cara menumbuk, menendang, menghentak menggunakan topi keledar, membaling batu dan menterbalikkan kereta berkenaan secara beramai-ramai sehingga menyebabkan kerugian hampir RM15,000.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di persimpangan stesen minyak Petronas Kota Masai 2, Jalan Nenas, Taman Kota Masai, kira-kira 9.40 malam, Khamis lalu.

Susulan itu, kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Nur Aqiilah Ahmad Rofaie, memaklumkan mahkamah bahawa kesalahan di bawah seksyen itu tidak boleh dijamin, namun mencadangkan jumlah jaminan RM10,000 bagi setiap tertuduh, sekiranya mahkamah ingin menggunakan budi bicara membenarkan jaminan.

Semua tertuduh yang tidak diwakili peguam itu memohon supaya jumlah jaminan dicadangkan pendakwaan itu dikurangkan dengan alasan masing-masing hanya berpendapatan antara RM1,200 hingga RM1,500 sebulan.

Mahkamah kemudian membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM7,000 dengan seorang penjamin serta syarat tambahan, tidak boleh mengganggu saksi dan mangsa selain perlu melapor diri sebulan sekali di balai polis berhampiran sehingga kes selesai.

Kes ditetapkan untuk sebutan semula bagi fakta dan hukuman pada 18 Disember depan.

Author

Pilihan Editor