HomeGlobalTwitter benarkan iklan ganja

Twitter benarkan iklan ganja

 

TWITTER telah memberikan lampu hijau untuk syarikat ganja untuk meletakkan iklan di platformnya di negeri-negeri tertentu, dengan gergasi media sosial itu menyatakan ia akan membenarkan ‘pot’ dipasarkan secara bertanggungjawab selagi vendor mematuhi beberapa sekatan.

Syarikat itu mengumumkan perubahan dasar dalam catatan blog pada Rabu, mengisytiharkan bahawa ia akan berusaha untuk membolehkan “lebih banyak jenama berhubung dengan perbualan berkaitan ganja” di Twitter.

“Sehingga hari ini, di negeri-negeri tertentu di Amerika Syarikat, kami telah mengambil langkah-langkah untuk melonggarkan dasar iklan ganja kami untuk mewujudkan lebih banyak peluang untuk pemasaran ganja yang bertanggungjawab – langkah terbesar ke hadapan oleh mana-mana platform media sosial,” kata ketua jualan dan perkongsian Twitter, Alexa Alianiello.

“Melangkah ke hadapan, Twitter membenarkan pengiklan mempromosikan keutamaan jenama dan kandungan berkaitan ganja untuk CBD, THC, dan produk dan perkhidmatan yang berkaitan dengan ganja.”

Syarikat -syarikat dalam industri ganja yang ingin meletakkan iklan di Twitter perlu memenuhi beberapa keperluan sebelum mereka dapat melakukannya.

Pertama dan terpenting, pengiklan mesti “dilesenkan oleh pihak berkuasa yang sesuai” di rantau mereka untuk menawarkan produk ganja, serta “pra-kebenaran oleh Twitter.”

Sebaik sahaja diluluskan, syarikat akan dikehendaki mengehadkan iklan mereka ke bidang kuasa di mana ganja adalah undang-undang, dan tidak boleh secara langsung menggalakkan penggunaan produk yang berkaitan ganja.

Pengiklan juga dilarang menyasarkan pelanggan di bawah umur 21 tahun, dan tidak boleh merayu kepada anak-anak di mana saja.

Walaupun platform media sosial yang lain membolehkan iklan untuk produk hemp dan CBD tertentu, Twitter adalah gergasi teknologi pertama untuk membenarkan pengiklanan yang berkaitan dengan ganja ubat atau rekreasi, yang telah dibenarkan di 21 negeri AS dan tidak lagi dianggap jenayah di 10 negeri lain.

Bagaimanapun ia tetap menyalahi undang-undang di peringkat Persekutuan, dengan kerajaan mengklasifikasikan bahan sebagai ubat Jadual I – tahap tertinggi di bawah Akta Bahan Kawalan 1971.

Author

Pilihan Editor