HomeGlobalBRICS boleh hancurkan dominasi dolar - Pakar ekonomi

BRICS boleh hancurkan dominasi dolar – Pakar ekonomi

 

STATUS dolar Amerika Syarikat (AS) sebagai mata wang utama boleh dicabar pada masa dan dalam keadaan tertentu oleh kumpulan BRICS yang dianggotai oleh negara membangun, menurut Jim O’Neill, bekas Pengerusi Pengurusan Aset Goldman Sachs.

O’Neill mencipta istilah BRIC – kemudian berkembang untuk merangkumi Afrika Selatan – dan pada masa itu meramalkan bahawa empat negara baru muncul (Brazil, Rusia, India, dan China) sedang melangkah untuk membentuk semula ekonomi dunia.

“Idea bahawa dolar akan kekal sebagai raja selama-lamanya, saya fikir, mungkin tidak akan berlaku,” kata ahli ekonomi itu dalam temu bual dengan rancangan TV Going Underground.

“Ini bukan kali pertama orang ramai bercakap mengenai penghujung dolar, ia berlaku setiap tahun walaupun tidak dengan intensiti yang sama,” katanya, sambil menambah bahawa mata wang AS mungkin pada satu ketika akan kehilangan kedudukannya.

“Saya fikir jika China dan India boleh bersetuju dengan beberapa perkara sebagai dua negara terbesar di dunia sedang pesat membangun… maka itu mungkin akan mempercepatkan berakhirnya dominasi dolar,” katanya.

Menurut pakar ekonomi itu, bentuk ekonomi dunia telah berubah sejak munculnya konsep BRICS. Dari segi kesetaraan kuasa beli, bahagian BRICS daripada KDNK global kini lebih besar daripada G7 dari segi dolar, kata O’Neill.

Menurutnya, semakin banyak negara sedang mempertimbangkan untuk menyertai BRICS, tetapi kumpulan lima negara itu harus menentukan perkara yang sebenarnya boleh dibawa oleh ahli baharu.

“Dalam kes itu, adalah mungkin untuk berfikir secara serius bahawa negara BRICS boleh menjadi asas baharu – bukan sahaja mata wang – tetapi sebagai pesaing kepada sistem kewangan AS,” jelas O’Neill, sambil menambah bahawa “untuk memastikan dolar berakhir, perlu ada alternatif.”

Beralih kepada sekatan Rusia dan Barat, pakar ekonomi itu berkata, Moscow melakukan lebih baik daripada yang dipercayai oleh pihak yang mengenakan sekatan itu, dan itu pada asasnya disebabkan hubungan kuatnya dengan negara anggota BRICS.

Bagaimanapun, “ia tidak sepenuhnya jelas sama ada Rusia akan terus dapat menghadapi sekatan berrterusan, kerana skala sekatan semakin ketat,” dia memberi amaran. – RT

Author

Pilihan Editor