HomeBeritaCuaca panas sangat! Ikuti tips jimat elektrik dari TNB

Cuaca panas sangat! Ikuti tips jimat elektrik dari TNB

CYBERJAYA: Dek kerana cuaca di Malaysia kini semakin panas dan berjerebu, pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) tampil berkongsi beberapa tip kepada pengguna mengenai penggunaan elektrik secara berhemah.

Menurut TNB, penggunaan elektrik kemungkinan meningkat disebabkan cuaca panas yang dialami ketika ini.

Justeru, antara langkah penjimatan diambil oleh pengguna adalah menerusi ruang tamu, luar rumah, bilik tidur, dapur dan bilik mandi.

“Antara amalan penjimatan elektrik yang mudah dilakukan di ruang tamu dan luar rumah adalah mematikan penyaman udara, kipas serta lampu di dalam bilik yang kosong. Selain itu, mematikan suis peralatan elektrik seperti komputer selepas selesai menggunakannya.

“Di bilik tidur, hidupkan kipas bagi membantu pengedaran udara di dalam bilik pada waktu malam dan tetapkan masa untuk pendingin hawa dimatikan bagi menjimatkan penggunaan elektrik selain kerap menyenggara.

“Di bahagian dapur, elakkan meletak petis sejuk di tempat yang panas seperti tempat terdedah kepada pancaran terus cahaya matahari atau berhampiran dengan dapur memasak dan susunkan barang-barang di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya dua pertiga kapasiti ruangan ia untuk membiarkan pengudaraan udara sejuk.

“Elakkan juga suis alat pemanas air di dalam bilik mandi terbuka tanpa digunakan. Selain itu, mandi air sejuk tanpa menggunakan pemanas air bagi membantu badan terasa lebih segar,” kata TNB dalam satu kenyataan.

Jelasnya, saranan itu diberi berdasarkan kepada Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) yang mengeluarkan amaran cuaca panas tahap satu (berjaga-jaga) di beberapa kawasan dengan cuaca berkenaan boleh mencecah di antara 35 hingga 37 darjah celsius.

Tambahnya, pengguna digalakkan untuk memanfaatkan perkhidmatan meter pintar sekiranya sudah siap dipasang atau melalui portal dan aplikasi myTNB bagi memantau penggunaan elektrik secara langsung.

“Layari www.mytnb.com.my/energy-efficiency/home-energy-savings-tips/tips-tricks untuk mengetahui maklumat lanjut mengenai langkah penjimatan elektrik dengan bijak,” maklumnya.

Author

Pilihan Editor