HomeGlobalDolar 'secara beransur-ansur ditinggalkan' - Bos IMF

Dolar ‘secara beransur-ansur ditinggalkan’ – Bos IMF

PENGARAH Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) berkata, dolar AS secara beransur-ansur kehilangan statusnya sebagai mata wang rizab utama dunia.

Bercakap pada Isnin, Kristalina Georgieva menyatakan bahawa tiada alternatif berdaya maju dalam kalangan mata wang global untuk menggantikan dolar AS dalam masa terdekat.

“Terdapat peralihan beransur-ansur daripada dolar, sebelum ini ia 70% daripada rizab, kini ia sedikit di bawah 60%,” kata Georgieva pada Persidangan Global Institut Milken 2023 di Beverly Hills, California.

Menurut ketua IMF itu, euro boleh dilihat sebagai pesaing terbesar kepada dolar, manakala pound British, yen Jepun dan yuan China “memainkan peranan yang sangat sederhana.”

Beliau menegaskan bahawa faktor utama kepercayaan terhadap mata wang negara ini atau itu ialah kekuatan ekonominya dan kedalaman pasaran modalnya.

“Dan jika anda memikirkan alternatif dalam dunia di mana kita mungkin berhijrah ke mata wang digital bank pusat secara besar-besaran… dan di sana saya tidak nampak alternatif, saya tidak nampak ia akan muncul dalam masa terdekat,” kata Georgieva.

Georgieva menyerlahkan kejutan besar dalam beberapa tahun kebelakangan ini – pandemik Covid, konflik Rusia-Ukraine dan lonjakan kadar faedah selepas bertahun-tahun dasar monetari yang longgar – memanggilnya “satu siri peristiwa yang tak terfikirkan.”

Beliau menjelaskan bahawa peralihan pantas daripada kadar faedah rendah kepada tinggi telah mendedahkan kelemahan dalam sektor kewangan, dan pendedahan tinggi sektor perbankan AS kepada krisis telah mengejutkan penganalisis IMF. – RT

Author

Pilihan Editor