HomeGlobalTanda-tanda penyahdolaran kini di mana-mana

Tanda-tanda penyahdolaran kini di mana-mana

 

SUMBER baharu kewangan bukan dolar kini semakin bercambah. Terdapat perjanjian dua hala baharu untuk berdagang dan memberi pinjaman dalam mata wang selain daripada dolar Amerika Syarikat (AS). Lebih penting lagi, pembeli dan penjual minyak utama – Moscow dan Riyadh, sama seperti Beijing dan New Delhi – bersetuju untuk memperdagangkannya dalam mata wang bukan dolar. Perjanjian ini memusnahkan salah satu tonggak utama penguasaan dolar sejak OPEC meningkatkan empat kali ganda dan kemudian menggandakan lagi harga minyak pada 1970-an, memberikan negara di seluruh dunia alasan utama untuk mengguna dan berpegang pada dolar.

Bagaimanapun, ramai penganalisis terus menulis seolah-olah penguasaan dolar akan kekal utuh. Sudah tentu, hujah-hujah ini berdasarkan semua jenis andaian palsu. Sebagai contoh, mereka mendakwa dolar akan terus mendominasi sehingga mata wang negara lain menggantikannya atau bahawa ini hanya akan berlaku jika negara lain mengejar pengantarabangsaan yang meniru dolar AS hari ini.

Sejak 1971, peranan global mata wang AS bergantung pada dakwaan bahawa sistem kewangan dalam denominasi dolar adalah yang paling canggih di dunia, dengan kumpulan modal yang paling luas dan paling dalam yang boleh dinikmati oleh pelabur dunia yang lain. Sudah tentu, pengembangan aktiviti kewangan, juga dikenali sebagai ‘financialization’, adalah kritikal. Dengan meningkatkan permintaan kewangan untuk dolar, ia mengatasi Dilema Triffin yang disebabkan oleh defisit AS yang menyediakan kecairan kepada dunia, bermakna semakin besar defisit AS, semakin besar tekanan menurun ke atas dolar.

Tidak perlu dikatakan lagi, dakwaan mengenai tarikan kewangan AS sememangnya dibesar-besarkan. Daripada menyediakan pelaburan produktif yang bermanfaat, sistem kewangan dalam denominasi dolar AS hanya mengeluarkan aliran wang ‘panas’ jangka pendek yang hanya menguntungkan kebanyakan pelabur spekulatif Barat, sambil kerap mendatangkan malapetaka ke atas seluruh ekonomi dunia. Hanya China dan segelintir destinasi pelaburan lain yang lebih kecil dan digemari, mendapat manfaat daripada jumlah pelaburan produktif tertentu (mudah dilebih-lebihkan). Ironinya, ia adalah sebahagian daripada pelonggaran pengeluaran AS melalui sedikit pelaburan langsung asing dan banyak penyumberan luar.

Kini, bagaimanapun, percanggahan dalaman sistem denominasi dolar AS semakin meningkat. Walaupun ia tidak lagi menyediakan pelabur jangka pendek AS dan Barat peluang untuk keuntungan spekulatif dan untuk memberikan pelaburan produktif sederhana yang pernah dilakukannya.

Perkara yang paling asas dalam percanggahan yang semakin meningkat ini ialah ikatan di mana kenaikan inflasi meletakkan ‘ahli silap mata’ di Rizab Persekutuan. Di satu pihak, satu-satunya cara mereka boleh menangani inflasi tanpa menghakis kuasa modal adalah dengan menaikkan kadar faedah, tetapi itu boleh meruntuhkan struktur kewangan hutang yang tidak produktif dan spekulasi yang menjadi pegangan elit kewangan untuk meningkatkan kekayaannya. Sebaliknya, jika Fed tidak menaikkan kadar faedah, dan membenarkan inflasi berleluasa, ia akan memusnahkan sistem yang sama secara lebih langsung dengan menjejaskan nilai unit monetari, dolar AS, di mana keseluruhan sistem terletak. Apa gunanya mengumpul kekayaan anda dalam dolar jika mereka kehilangan nilai pada kadar yang hampir atau lebih tinggi daripada kadar di mana anda mengumpulnya?

Jika sistem kewangan AS semakin hilang daya tarikannya hatta untuk spekulator, tahap kewangan yang diterajuinya dan sistem dolar AS telah, sejak beberapa dekad yang lalu, mencekik sumber keuntungan alternatif, ekonomi produktif AS. Selama beberapa dekad, ia kehilangan pelaburan jangka panjang yang boleh menjadikannya dinamik. Oleh itu, hari ini, sistem kewangan mahupun ekonomi produktif AS tidak akan mengekalkan dolar terus mengalir ke dalam sistem dolar AS. Dahulu, yang pernah menghasilkan keuntungan – melalui faedah atau spekulasi – dengan mengurangkan pendapatan pengeluaran, mengekalkan aliran modal ke dalam sistem dolar AS berdasarkan jangkaan keuntungan yang munasabah, kini sudah terhakis.

Tidak hairanlah jika berita Financial Times baru-baru ini yang membandingkan sistem kewangan AS dan Eropah menjelaskan bahawa, hari ini EU – dengan pangkalan syarikat produktifnya yang lebih besar secara berkadaran mampu menjana pendapatan dividen dan bukannya keuntungan spekulatif yang tidak menentu dan semakin berisiko – berkemungkinan besar menarik lebih banyak wang. Dan jika Eropah kelihatan baik berbanding AS, China tentunya kelihatan lebih baik lagi.

Wang dari seluruh dunia berpusu-pusu masuk ke IPO China (tawaran awam permulaan). Sebaliknya, IPO di AS dan UK, dengan ekonomi yang paling lemah dari segi kewangan dan produktiviti, telah menunjukkan prestasi yang teruk. Alasan mudahnya ialah China masih mempunyai ekonomi yang produktif dan lebih banyak syarikat produktif yang membayar dividen yang stabil yang semakin dicari pelabur.

Oleh itu, China tindakan keras terhadap ‘pengintip penilaian wajar’ Barat hanyalah satu lagi petanda bahawa sistem kewangan AS, dan bersamanya dolar, dengan cepat kehilangan daya tarikan yang pernah dimilikinya. China mungkin telah bertolak ansur dengan jumlah pengintipan tertentu daripada pelabur kewangan Barat apabila mereka menjadi sumber pelaburan utama dalam ekonomi produktif China dan ketika hubungan AS-China jauh lebih baik. Hari ini, bukan sahaja ia mesti lebih berhati-hati atas alasan keselamatan negara, dengan AS melancarkan perang hibrid yang semakin meningkat terhadap China, ekonominya yang produktif memenangi sokongan modal yang tidak lagi berminat dengan sistem kewangan AS. China tidak lagi mempunyai alasan untuk bertolak ansur dengan “pengintipan” AS. – RT

Oleh Dr. Radhika Desai, profesor di Jabatan Pengajian Politik di Universiti Manitoba di Winnipeg, Kanada dan pengarah Kumpulan Penyelidikan Ekonomi Geopolitik

Author

Pilihan Editor