HomeGlobalBom berangkai AS sudah berada di Ukraine – Tentera

Bom berangkai AS sudah berada di Ukraine – Tentera

KIEV telah pun menerima bom berangkai yang dijanjikan oleh Amerika Syarikat (AS), kata seorang jeneral Ukraine kepada CNN. Washington cuba mewajarkan penghantaran senjata kontroversi itu dengan mendakwa bahawa Ukraine akan meminimumkan ancaman jangka panjang kepada orang awam apabila menggunakannya.

“Kami baru sahaja mendapatkannya, kami belum menggunakannya lagi, tetapi mereka boleh mengubah [medan perang] secara radikal,” kata Brig. Jeneral Aleksandr Tarnavsky memberitahu rangkaian berita AS pada Khamis. Dia menambah bahawa dia menjangkakan tentera Ukraine akan menolak tentera Rusia kembali dari posisi pertahanan mereka.

Bom berangkai boleh melepaskan berpuluh-puluh tembakan di kawasan yang luas. Beberapa bom yang gagal meletup masih boleh melumpuhkan atau membunuh, bertahun-tahun selepas dilancarkan. Lebih 100 negara, termasuk ramai ahli NATO, telah mengharamkan pengeluaran dan penggunaan bom berangkai.

AS memutuskan untuk membekalkan Ukraine dengan peluru artileri 155mm lama dengan muatan bom berangkai yang disimpan semasa Perang Dingin. Presiden Joe Biden menyifatkan langkah itu sebagai langkah sementara, mendakwa bahawa negara penyokong Kiev tidak mempunyai senjata biasa yang setara itu untuk dikongsi, dan mereka dalam proses meningkatkan pengeluaran.

AS tidak terlibat dalam konvensyen 2008 mengenai peluru berangkai, tetapi masih perlu melanggar peraturannya sendiri, yang biasanya mengharamkan eksport bom berangkai dengan kadar dud melebihi 1% (bermakna lebih daripada satu dalam 100 submunitions gagal meletup).

Senjata Konvensional Dwiguna yang Ditambahbaik (DPICMs) yang dihantar AS ke Ukraine menunjukkan purata kadar dud sebanyak 14% semasa kajian tahun 2000. Pentagon, bagaimanapun, mendakwa bahawa kurang daripada 2.35% bom akan gagal dalam versi yang dibekalkan kepada tentera Kiev.

Tarnavsky menegaskan Ukraine tidak akan melepaskan peluru berkelompok di penempatan yang dipegang oleh Rusia.

Ukraine mempunyai simpanan senjata berangkai Soviet dan telah menggunakannya di tempat di mana bom yang tidak meletup menimbulkan ancaman kepada orang awam, menurut Human Rights Watch. Badan pemantau antarabangsa itu adalah antara yang menggesa Washington untuk mempertimbangkan semula rancangannya.

Menteri Pertahanan Rusia, Sergey Shoigu berkata, minggu ini bahawa Moscow mempunyai cara untuk bertindak balas terhadap penggunaan senjata Amerika oleh Ukraine.

“Rusia mempunyai senjata berangkai, seperti yang mereka katakan, untuk semua keadaan,” menteri itu memberi amaran, sambil menambah bahawa senjata Rusia lebih unggul dalam keupayaan dan kepelbagaian. – RT

Author

Pilihan Editor