HomeGlobalHujan lebat di Korea Selatan korbankan 35 orang, lebih 10 hilang

Hujan lebat di Korea Selatan korbankan 35 orang, lebih 10 hilang

BANJIR dan tanah runtuh akibat hujan lebat mengorbankan 35 orang di seluruh Korea Selatan dan menyebabkan lebih 10 orang hilang, manakala beribu-ribu orang telah berpindah dari rumah mereka akibat kerosakan hujan, kata pihak berkuasa pada Ahad.

Ibu Pejabat Pencegahan Bencana dan Keselamatan Pusat berkata, 33 orang dilaporkan terkorban dalam kejadian hujan lebat yang melanda negara itu sejak minggu lalu, manakala 10 lagi masih hilang setakat 11 pagi.

Angka kematian termasuk tujuh mayat pihak berkuasa yang ditemui dari sebuah bas yang terperangkap dalam terowong bawah tanah yang ditenggelami air di tengah bandar Osong.

Jalan bawah tanah sepanjang 685 meter itu dinaiki air di Osong, Wilayah Chungcheong Utara, pada hari sebelumnya apabila sungai berhampiran melimpah selepas benteng tumbang akibat kenaikan paras air akibat hujan lebat.

Sehingga lewat pagi Ahad, korban akibat banjir bawah tanah berjumlah sembilan orang dan dijangka meningkat lagi apabila operasi menyelamat diteruskan untuk 15 kenderaan dan beberapa orang dipercayai terperangkap di dalam terowong itu.

Pada Ahad, penyelamat tambahan menarik satu lagi mayat keluar dari terowong banjir, manakala satu lagi kematian berkaitan hujan lebat dilaporkan di Wilayah Gyeongsang Utara.

Kebanyakan kematian dilaporkan di wilayah tenggara Gyeongsang Utara, di mana 17 orang maut sebahagian besarnya akibat tanah runtuh dan rumah runtuh, dan sembilan yang lain masih hilang.

Seorang lagi masih hilang di Busan, kata pejabat itu. Seramai 22 orang turut cedera di seluruh negara akibat hujan lebat baru-baru ini.

Foto: Yonhap

Setakat 11 pagi, 7,866 orang dari 13 bandar dan wilayah telah berpindah dari rumah mereka, termasuk 2,362 di Wilayah Chungcheong Utara, dan daripada mereka, 6,182 masih belum pulang ke rumah kerana kebimbangan keselamatan, kata pihak berkuasa.

Hampir 15,120 hektar tanah ladang, kebanyakannya sawah padi, telah ditenggelami air, seluas 21,000 padang bola digabungkan.

Sebanyak 273 kes kerosakan harta benda awam dan swasta telah dilaporkan, termasuk 32 kes jalan awam musnah atau hanyut, 49 kes tambak sungai runtuh dan 33 kes rumah dinaiki air.

Hujan lebat juga menyebabkan 216 jalan ditutup, dan daripadanya, 10 jalan awam masih tidak beroperasi setakat 11 pagi.

Semua operasi kereta api telah digantung, walaupun kereta api peluru KTX di beberapa bahagian telah beroperasi semula.

Hujan lebat juga menyebabkan 20 taman negara di seluruh negara ditutup.

Setakat 11 pagi, amaran hujan lebat telah dilaksanakan di kawasan pedalaman selatan Wilayah Gangwon, wilayah Chungcheong, wilayah selatan dan Pulau Jeju. Kawasan pesisir pantai wilayah Jeolla Selatan dan Gyeongsang Selatan telah diramalkan akan mengalami hujan lebat sehingga 50 milimeter sejam.

Agensi cuaca berkata, wilayah Chungcheong tengah dan wilayah Jeolla dan Gyeongsang selatan mungkin mengalami hujan tambahan sehingga 300 mm hingga Selasa.

Amaran tanah runtuh di seluruh negara, kecuali di Pulau Jeju, juga telah ditingkatkan ke tahap tertinggi.

Perdana Menteri Han Duck-soo berikrar tindakan segera kerajaan untuk menyelamatkan mereka yang masih hilang.

“Kerajaan akan segera meningkatkan operasi mencari dan menyelamat mereka yang hilang,” kata Han pada mesyuarat tindak balas kerajaan, mengarahkan pegawai untuk melakukan usaha terbaik untuk memastikan keselamatan rakyat.

Dalam pertemuan itu, kementerian pertahanan melaporkan bahawa 472 anggota tentera dan 69 peralatan kerajaan telah dikerahkan untuk membantu operasi tindak balas bencana. – Yonhap

Author

Pilihan Editor