HomeGlobalInsiden tembakan ragut dua nyawa beberapa jam sebelum Piala Dunia Wanita FIFA

Insiden tembakan ragut dua nyawa beberapa jam sebelum Piala Dunia Wanita FIFA

SEKURANG-KURANGNYA dua orang terbunuh dan beberapa lagi cedera semasa insiden tembakan berlaku di New Zealand pada Khamis, dengan lelaki bersenjata itu akhirnya ditewaskan setelah berhadapan dengan penguat kuasa undang-undang, kata polis tempatan.

Penyerang melepaskan tembakan ke arah tapak bangunan di Auckland awal pagi Khamis, kata Pemangku Superintendan Polis bandar itu, Sunny Patel. Selain dua terbunuh, enam orang cedera dalam kejadian tembakan itu, yang berlaku berhampiran hotel di mana pasukan Norway dan pasukan bola sepak lain menginap bagi Piala Dunia Wanita FIFA.

Tidak lama selepas serangan bermula, penembak itu bersembunyi di dalam lubang lif dan terus melepaskan tembakan ke arah polis, kata Patel, sambil menambah bahawa lelaki bersenjata itu ditemukan mati “tidak lama kemudian.” Bagaimanapun tidak jelas sama ada dia dibunuh oleh polis atau membunuh dirinya sendiri.

Perdana Menteri New Zealand, Chris Hipkins menyuarakan “kesedihan yang amat sangat” atas kematian itu, tetapi berkata, “tiada ancaman terhadap keselamatan negara yang lebih besar” dan bahawa insiden tembakan itu “nampaknya adalah tindakan individu.” Dia menambah bahawa lelaki bersenjata itu bersenjatakan senapang patah dan polis bertindak balas sepantas satu minit selepas tembakan pertama dilaporkan.

Penguat kuasa undang-undang tempatan berkata, pegawai mereka bergegas ke tempat kejadian dalam jumlah yang “besar”, dengan rakaman yang dikongsi dalam talian oleh Reuters menunjukkan anggota polis bersenjata lengkap bergerak melalui Auckland. Satu gambar yang beredar di internet juga menunjukkan seorang pegawai yang cedera.

Pembuka piala FIFA masih akan diteruskan seperti yang dirancang pada Khamis. Persatuan bola sepak itu berkata, ia berhubung dengan pihak berkuasa di New Zealand, dan telah dimaklumkan bahawa tembakan itu “adalah insiden terpencil yang tidak berkaitan dengan operasi bola sepak.” – RT

Author

Pilihan Editor