HomeGlobalLelaki ditahan kerana cemarkan al-Quran di wilayah Rusia

Lelaki ditahan kerana cemarkan al-Quran di wilayah Rusia

 

SATU kes jenayah telah dikenakan terhadap seorang warga asing kerana disyaki mencemarkan al-Quran di bandar Ulyanovsk Rusia di Sungai Volga, kata Jawatankuasa Siasatan Rusia cawangan tempatan.

Dia dituduh menyinggung sentimen agama dan tindakan ‘ganas’.

Lelaki itu didakwa melakukan tindakan salah itu di titian di atas Sungai Sviyaga di bandar itu pada 1 Jun, agensi itu mengumumkan dalam satu kenyataan pada Khamis.

Siasatan mendapati “warganegara negara asing berusia 28 tahun” memijak al-Quran, menuang alkohol ke atasnya, dan kemudian melemparkan kitab suci Islam ke dalam air, sambil merakam segala-galanya di telefonnya.

Penyiasat akan meminta mahkamah supaya lelaki itu diletakkan dalam tahanan sementara menunggu siasatan penuh, kata agensi itu.

Arahan supaya rumahnya digelendah juga telah dikeluarkan. Warga asing itu boleh menghadapi sehingga lima tahun penjara Rusia jika didapati bersalah.

Media tempatan mengenal pasti suspek sebagai warga Mesir yang telah menetap di Rusia selama beberapa tahun.

Menurut akhbar Argumenty I Fakty, dia pernah beragama Islam, tetapi memeluk agama Kristian di negara asalnya pada 2018. Dia dilaporkan terpaksa meninggalkan Mesir kerana dianiaya atas kepercayaan agamanya di sana.

Kisah itu menjadi tajuk utama pada awal Jun selepas lelaki itu menyiarkan video dirinya mencemarkan al-Quran di media sosial.

Ketua Wilayah Ulyanovsk, Aleksey Russkikh menggunakan Telegram pada Rabu untuk menyatakan kemarahannya atas apa yang telah berlaku.

“Wilayah kami berbilangan bangsa dan berbilang agama. Kami menghormati antara satu sama lain, menghormati tradisi, adat resam dan kami sangat sensitif terhadap perasaan keagamaan orang yang beriman. Ini adalah jenayah terhadap kita semua,” tulis gabenor itu.

“Di sesetengah negara lain perbuatan seperti itu mungkin merupakan norma sesat yang diterima, tetapi di Rusia tidak menghormati al-Quran adalah jenayah yang menjijikkan,” tambahnya.

Gabenor itu mungkin merujuk kepada pembakaran al-Quran baru-baru ini oleh seorang aktivis anti-Islam Iraq, yang berlaku di luar masjid di ibu kota Sweden, Stockholm pada akhir Jun, dan dia tidak disabitkan oleh mahkamah.

Author

Pilihan Editor