HomeBeritaPengeluaran penuh KWSP usia 55, 60 kekal untuk ahli semasa

Pengeluaran penuh KWSP usia 55, 60 kekal untuk ahli semasa

CYBERJAYA: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini menjelaskan bahawa untuk ahli semasa, kaedah pengeluaran pada umur persaraan adalah tetap mengikut kaedah sedia ada.

KWSP menerusi kenyataan akhbar berkata, pengeluaran berkala hanya terpakai untuk ahli yang memilih secara sukarela.

“Cadangan pengeluaran mandatori bulanan hanya melibatkan ahli-ahli baru, buat sementara ini bagi mereka yang lahir pada atau selepas 2010, serta berdaftar dengan KWSP selepas tarikh pelaksanaan kaedah baru ini.

“Bayaran pertama di bawah kaedah mandatori ini akan dibuat selepas persaraan ahli-ahli ini, yang dijangkakan hanya akan berlaku beberapa dekad dari sekarang.

“Cadangan ini masih sedang diteliti, dan sebarang keputusan berhubung pengeluaran simpanan akan dibuat dengan pertimbangan yang teliti dan selari dengan komitmen KWSP demi kepentingan masa depan ahli,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, mekanisme pengeluaran mandatori bulanan akan menyelaraskan Malaysia dengan amalan di kebanyakan negara lain.

“Ia ekoran negara kita adalah antara minoriti kecil yang masih membenarkan pengeluaran sekali gus dan bukan berkala,” ujarnya.

Sebelum ini, kerajaan terbuka kepada cadangan untuk menjadikan pilihan pengeluaran KWSP secara berkala atau bulanan kepada mandatori apabila mencecah usia persaraan 55 tahun.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, cadangan tersebut ketika ini berada di peringkat akhir.

Bagaimanapun, beliau berkata, perkara itu perlu diteliti dengan mengambil kira beberapa kekangan termasuk jumlah simpanan semasa pencarum KWSP.

 

Author

Pilihan Editor