HomeGlobalRusia selar keputusan AS bekalkan Ukraine dengan bom berangkai

Rusia selar keputusan AS bekalkan Ukraine dengan bom berangkai

 

MOSCOW: Jurucakap Kementerian Luar Rusia, Maria Zakharova pada Sabtu menyelar keputusan Amerika Syarikat (AS) membekalkan Ukraine dengan bom berangkai.

Zakharova dalam satu kenyataan di laman web kementerian berkata, bom berangkai adalah satu lagi langkah yang bertujuan untuk melengahkan penamatan peperangan tanpa mengambil kira kos nyawa orang awam.

“Kami bercakap tentang percubaan sinikal untuk memanjangkan penderitaan pihak berkuasa Ukraine sekarang, tanpa mengira korban awam. Washington sangat sedar bahawa ‘janji-janji’ Ukronazis untuk menggunakan senjata yang tidak mengira mangsa ini dengan ‘berhati-hati dan bertanggungjawab’ sebenarnya tidak punya sebarang makna. Orang awam akan diserang,” dia memberi amaran.

Beliau menegaskan bahawa pengalaman menggunakan bom berangkai di Timur Tengah dan kawasan lain adalah kemungkinan ia tidak meletup semasa dijatuhkan dan hanya meletup selepas tamat pertempuran.

“Dengan membekalkan senjata berangkai, Washington akan terlibat dalam pengeboman wilayah itu dan akan berkongsi tanggungjawab sepenuhnya untuk mangsa letupan, termasuk kanak-kanak Rusia dan Ukraine,” katanya.

Zakharova menyatakan bahawa pengembangan berterusan rangkaian senjata yang dihantar ke Ukraine bermakna AS, dan sekutunya, terlibat lebih jauh ke dalam permusuhan itu.

Beliau menggalakkan masyarakat antarabangsa untuk menilai tindakan AS itu.

“Pemindahan peluru berangkai adalah tanda putus asa dan bukti ketidakmampuan yang berlatar belakangkan kegagalan serangan balas Ukraine yang diuar-uarkan. Satu lagi ‘senjata ajaib’, yang Washington dan Kyiv pertaruhkan – tanpa memikirkan akibat yang teruk – yang tidak akan menjejaskan perjalanan operasi ketenteraan khas, yang matlamat dan objektifnya akan dipenuhi sepenuhnya,” katanya.

Presiden AS, Joe Biden berkata pada Jumaat, dia memutuskan untuk memberikan Ukraine bom berangkai kerana Kyiv kehabisan meriam 155 mm.

Author

Pilihan Editor