HomeBeritaMahkamah & JenayahSanusi mengaku tak bersalah tuduhan menghasut

Sanusi mengaku tak bersalah tuduhan menghasut

MENTERI Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mengaku tidak bersalah atas dakwaan melakukan perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut, ketika dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Selayang, Kuala Lumpur pada Selasa.

Beliau yang kelihatan tenang sebaliknya memohon dibicarakan, ketika pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah terhadapnya di hadapan Hakim Nor Rajiah Mat Zin.

“Faham Yang Arif… Tidak (mengaku salah),” katanya seperti dilapor Berita Harian.

Sanusi yang juga Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) didakwa didapati melakukan perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut, dengan menyebut perkataan yang mempunyai kecenderungan untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap mana-mana Raja.

Oleh yang demikian, beliau didakwa melakukan satu kesalahan di bawah perenggan 4(1)(a) Akta Hasutan 1948 [Akta 15] yang boleh dihukum di bawah subseksyen 4(1) Akta yang sama.”

Jika sabit kesalahan, beliau boleh didenda tidak melebihi RM5,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga (3) tahun atau kedua-duanya sekali.

Dalam prosiding pada Selasa, pendakwaan diwakili Peguam Cara Negara, Datuk Ahmad Terrirudin Mohd Salleh manakala peguam Datuk Shaharudin Ali dan Wan Rohimi Wan Daud bertindak bagi pihak Muhammad Sanusi.

Bilik Mahkamah Sesyen Selayang 2 yang mendengar prosiding pendakwaan itu dikawal ketat oleh sepasukan anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Muhammad Sanusi akan dibawa ke Mahkamah Sesyen 1 seterusnya bagi menghadapi pertuduhan kedua.

Author

Pilihan Editor