HomeGlobalTaliban jelaskan alasan haramkan salun kecantikan

Taliban jelaskan alasan haramkan salun kecantikan

 

MEMBENTUK kening, penggunaan rambut orang lain dan solekan yang menghalang wuduk sebelum solat antara alasan langkah kontroversi untuk menutup semua salun kecantikan wanita di seluruh Afghanistan.

Lebih-lebih lagi, sudah menjadi kebiasaan kos urusan salon pra-perkahwinan oleh pengantin perempuan dan ahli keluarga wanitanya ditanggung oleh keluarga pengantin lelaki, yang menyebabkan tekanan ekonomi tambahan, kata jurucakap Kementerian Moral, Sadiq Akif Mahjer, menurut Associated Press.

Walaupun langkah itu telah mendapat kritikan daripada pembela hak asasi manusia, Taliban mendakwa bahawa kerajaan telah mengambil semua langkah yang perlu untuk “memperbaiki” kehidupan wanita di Afghanistan untuk “menyediakan mereka kehidupan yang selesa dan sejahtera menurut Syariah Islam.”

“Di bawah pemerintahan Emiriah Islam, langkah konkrit telah diambil untuk menyelamatkan wanita daripada banyak penindasan tradisional, termasuk perkahwinan paksa, dan hak Syariah mereka telah dilindungi,” kata pemimpin tertinggi Taliban, Mullah Hibatullah Akhundzada.

Sejak menguasai Afghanistan di tengah-tengah pengunduran tentera AS yang gagal pada Ogos 2021, kumpulan Islam itu telah membawa semua bidang kehidupan di negara itu selaras dengan tafsiran Islamnya.

Taliban mengenakan sekatan yang melarang kanak-kanak perempuan daripada menghadiri sekolah di luar darjah enam, menghalang wanita daripada banyak bidang pekerjaan serta tempat awam, seperti taman dan gimnasium.

Wanita dikehendaki menutup muka mereka di khalayak ramai dan mempunyai pendamping lelaki untuk perjalanan jauh.

Author

Pilihan Editor