HomeGlobalTembikai limau: Petani Jepun cipta buah baharu rasa manis sedikit masam

Tembikai limau: Petani Jepun cipta buah baharu rasa manis sedikit masam

 

PETANI di Hokkaido, Jepun, telah mencipta buah baharu.

Ia kini dipanggil tembikai limau kerana ia bulat dan berair, rasanya manis seperti tembikai dan juga sedikit masam seperti limau.

Ia kelihatan seperti tembikai, tetapi tanpa belang, manakala bahagian dalamnya berwarna putih. Menurut laporan, tekstur buah pada mulanya rangup seperti buah pir, tetapi apabila ia masak, ia menjadi lebih lembut, jadi terdapat beberapa cara berbeza untuk menikmatinya.

Buah baharu itu ditanam dalam kuantiti terhad oleh lima petani di Hokkaido.

Menurut Japan Today, Suntory Flowers – syarikat hortikultur Jepun yang membangunkan buah itu – berkata, ia menghasilkan buah unik daripada jenis tembikai yang asalnya diimport dari luar negara dan telah mengusahakannya sejak lima tahun lalu.

Produk semasa, yang dikacuk dengan limau, adalah hasil daripada eksperimen yang tidak terkira banyaknya mengenai kaedah penanaman dan masa penuaian, dan ini adalah tahun pertama mereka dapat menjualnya.

Menurut laman web Suntory, tembikai limau itu adalah “pencuci mulut yang sempurna untuk musim panas dengan keasidan yang menyegarkan”.

Tahun ini, syarikat itu menjangkakan untuk menanam kira-kira 3,800 tembikai limau, yang akan dijual di pasar raya Sapporo sehingga akhir Ogos. Mereka kini dijual pada harga 3,220 yen ($22) setiap satu.

Ini adalah tambahan terbaru kepada pasaran buah-buahan mewah Jepun, yang merangkumi barangan seperti strawberi putih, tembikai berbentuk segi empat sama, sitrus Dekopon, kacukan mandarin dan oren serta anggur Ruby Roman dan mangga Miyazaki, yang paling mahal di dunia.

Author

Pilihan Editor