HomeGlobal35 terkorban, ratusan cedera letupan stesen minyak di selatan Rusia

35 terkorban, ratusan cedera letupan stesen minyak di selatan Rusia

 

SERAMAI 35 orang dilaporkan maut berikutan letupan di sebuah pusat membaiki kereta di Makhachkala – ibu negara republik Dagestan di selatan Rusia – pada petang Isnin.

Pada pagi Selasa, Kementerian Situasi Kecemasan Rusia (EMERCOM) menambah bahawa sekurang-kurangnya 105 orang cedera. Letupan itu juga menyebabkan kebakaran dan letupan lebih kuat di stesen minyak bersebelahan.

Menurut Kementerian Kesihatan Rusia, berpuluh-puluh orang – termasuk ramai kanak-kanak – sedang dirawat di hospital di Makhachkala. Ia menambah bahawa ramai yang cedera berada dalam keadaan serius.

Penyiasat tempatan telah membuka siasatan ke atas kejadian itu yang disyaki berpunca daripada perkhidmatan disediakan dengan cara yang tidak selamat, menyebabkan banyak kematian.

Saluran Telegram SHOT menyiarkan video yang merakam sejurus selepas letupan itu. Rakaman menunjukkan letupan api yang amat besar menjulang di kawasan besar berhampiran stesen minyak, yang juga kelihatan terbakar. Asap hitam kelihatan berkepul-kepul di langit. Menurut beberapa laporan, api merebak dari stesen minyak ke bangunan berhampiran.

Lebih daripada 70 responden pertama kini bekerja di tempat kejadian, dengan pasukan anjing pengesan terlibat dalam usaha itu, menurut EMERCOM. Gabenor wilayah itu, Sergey Melikov berkata di Telegram bahawa dia secara peribadi memantau keadaan itu.

Timbalan ketua pertama Kementerian Kesihatan, Viktor Fisenko, terbang ke Dagestan untuk memastikan mangsa menerima semua bantuan perubatan yang diperlukan.

Sementara itu, Kementerian Kecemasan berkata, mangsa akan dihantar ke Moscow dengan penerbangan khas, jika perlu. – RT

Author

Pilihan Editor