HomeGlobalBunuh bayi baru lahir: Jururawat pembunuh bersiri dipenjara seumur hidup

Bunuh bayi baru lahir: Jururawat pembunuh bersiri dipenjara seumur hidup

 

BEKAS jururawat Britain, Lucy Letby, 33, dijatuhi hukuman penjara seumur hidup pada Isnin. Defendan enggan hadir dalam perbicaraan mahkamah, memilih untuk tinggal di selnya daripada berhadapan dengan ibu bapa bayi-bayi yang dibunuhnya.

Hukuman itu diumumkan oleh Hakim James Goss, yang berkata pembunuh bersiri itu sangat tidak berperasaan, kejam dan licik, bertindak dengan “kejahatan yang menghampiri sadisme.”

“Sepanjang perbicaraan ini, anda dengan selamba menafikan sebarang tanggungjawab atas kesalahan anda. Anda tidak ada rasa menyesal. Tidak ada faktor yang boleh meringankan hukuman,” kata hakim itu, merujuk kepada defendan yang tidak hadir.

Sifat pembunuhan itu memberikan “alasan luar biasa” yang diperlukan untuk menjatuhkan Letby hukuman paling berat: hukuman penjara seumur hidup. Letby kini merupakan wanita keempat di Britain yang menerima hukuman ini, yang memastikan dia akan merengkok selama-lamanya dalam penjara.

Minggu lalu, bekas jururawat itu disabitkan dengan kesalahan membunuh tujuh bayi baru lahir dan cubaan membunuh enam lagi. Kesemua kesalahan itu dilakukan oleh pembunuh bersiri itu semasa berada di unit neonatal Hospital Countess of Chester berhampiran Liverpool antara 2015 dan 2016. Pihak berkuasa British masih menyiasat masanya di unit itu, berusaha untuk menentukan sama ada dia bertanggungjawab mencederakan mana-mana bayi lain.

Pada masa itu, doktor terkejut dengan rentetan kematian dan kecederaan yang tidak dapat dijelaskan di kalangan bayi yang baru lahir dan pramatang. Pengurus hospital pada mulanya menolak situasi itu sehingga ia mendorong siasatan polis, yang membawa kepada penahanan Letby pada 2018.

Pencarian di kediamannya menemui nota tulisan tangan di mana dia mengaku membunuh bayi-bayi itu, mengakui dia adalah “orang yang teruk dan jahat.” Semasa perbicaraan mahkamah, bagaimanapun, Letby menafikan sekeras-kerasnya sebarang salah laku dan mengaku dia tidak bersalah, tanpa memberikan sebarang motif di sebalik jenayahnya.

Letby menggunakan pelbagai kaedah untuk membunuh bayi itu, termasuk menyuntik mereka dengan udara, meracuni mereka dengan insulin, dan memberi mereka susu secara paksa. Seorang bayi perempuan yang dilahirkan 15 minggu lebih awal, terselamat daripada tiga cubaan bunuh, akhirnya hilang upaya kekal dengan cerebral palsy quadriplegic.

Kadang-kadang, jururawat pembunuh itu melahirkan rasa kesal selepas membunuh bayi-bayi itu, membuat kenang-kenangan untuk ibu bapa mereka, serta memandikan dan mendandani jenazah mereka untuk dikebumikan.

“Saya tidak fikir kami akan dapat melupakan hakikat bahawa anak perempuan kami telah diseksa sehingga dia tidak lagi mampu melawan dan semua yang dia lalui sepanjang hidupnya yang singkat itu sengaja dilakukan oleh seseorang yang sepatutnya melindunginya dan membantunya pulang ke rumah di mana dia sepatutnya berada,” kata ibu kepada seorang kanak-kanak perempuan yang hanya dikenali sebagai Child I semasa perbicaraan, dalam satu kenyataan yang dibacakan semasa menjatuhkan hukuman terhadap Letby. – RT

Author

Pilihan Editor