HomeGlobalBerpuluh-puluh terbunuh dalam kemalangan ngeri kereta api

Berpuluh-puluh terbunuh dalam kemalangan ngeri kereta api

 

SATU kemalangan kereta api berlaku berhampiran bandar Nawabshah, wilayah Sindh pada Ahad, apabila beberapa gerabak Hazara Express, yang membawa kira-kira 1,000 penumpang, tergelincir dan beberapa gerabak terbalik memerangkap ramai penumpang.

Pihak berkuasa sedang menyiasat punca, membayangkan kemungkinan kemalangan itu satu “sabotaj”.

Tentera dan Renjer Pakistan dikerah untuk membantu operasi menyelamat yang selesai menjelang petang.

Berpuluh-puluh mangsa, termasuk wanita dan kanak-kanak, telah diselamatkan daripada serpihan dan dibawa ke keselamatan, pegawai kanan polis, Abid Baloch mengesahkan bercakap di tempat kejadian.

Angka kematian meningkat kepada sekurang-kurangnya 30 orang, dengan lebih 90 yang lain cedera, menjelang malam Ahad.

“Ini adalah satu kemalangan besar,” kata Menteri Kereta Api, Khawaja Rafique kepada pemberita. “Terdapat dua sebab: pertama ia adalah kerosakan mekanikal, atau kerosakan itu dicipta – ia mungkin sabotaj. Kami akan menyiasatnya.”

Kemalangan kereta api dan tergelincir adalah kejadian yang kerap berlaku pada sistem kereta api yang semakin usang di negara ini yang panjangnya sekitar 7,500 kilometer dan membawa lebih 80 juta penumpang setiap tahun.

Pada Jun 2021 sekurang-kurangnya 65 orang terbunuh apabila dua kereta api bertembung berhampiran bandar Daharki dan sekurang-kurangnya 75 penumpang maut dalam kebakaran di atas ekspres Tezgam pada Oktober 2019.

Author

Pilihan Editor