HomeGlobal'Beruang matahari kami haiwan sebenar, bukan manusia menyamar' - Zoo Hangzhou

‘Beruang matahari kami haiwan sebenar, bukan manusia menyamar’ – Zoo Hangzhou

 

SEBUAH zoo di timur China mengesahkan kepada pengunjung bahawa beruang mataharinya adalah haiwan sebenar dan bukannya manusia yang menyamar, selepas rakaman haiwan itu berdiri seperti orang tersebar dalam talian.

Menjawab video viral seekor beruang berdiri dengan kaki belakangnya, Zoo Hangzhou berkata, orang ramai “tidak memahami” spesies itu.

Pengguna media sosial telah membuat spekulasi bahawa beruang itu mungkin manusia yang memakai kostum.

Beruang matahari, spesies beruang terkecil di dunia, biasanya bersaiz anjing besar, kata zoo.

Mereka adalah spesies terancam yang berasal dari hutan hujan Asia Tenggara.

Dalam video itu, beruang matahari itu dilihat berdiri tegak di tepi kandangnya, dengan dua lagi kakinya di sisinya sambil memerhati pelawat zoo itu.

Orang ramai di media sosial mempersoalkan bagaimana beruang itu boleh berdiri tegak di atas dua kaki, dengan kulit kelihatan longgar di bahagian pinggulnya – nampak seperti orang memakai kostum beruang dengan saiz yang tidak sesuai.

Dalam catatan yang ditulis dari perspektif beruang matahari bernama Angela, Zoo Hangzhou berkata: “Sesetengah orang menganggap saya berdiri seperti orang… Nampaknya anda tidak begitu memahami saya.”

“Apabila bercakap tentang beruang, perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah sosok yang besar dan kuasa yang menakjubkan… Tetapi tidak semua beruang adalah raksasa dan dianggap bahaya.”

Pihak zoo, melalui suara beruang, sebaliknya menekankan beruang matahari adalah “kecil molek, beruang terkecil di dunia”.

Catatan Zoo Hangzhou menyatakan bahawa beruang itu berdiri sekitar 1.3m (4 kaki) tinggi apabila berdiri di atas kaki belakang mereka, yang kurang daripada separuh saiz beruang grizzly yang berasal dari Amerika Utara.

Lawatan sedang diatur untuk wartawan melihat beruang itu pada Isnin, seorang pekerja zoo memberitahu agensi berita AP melalui telefon.

Dr Ashleigh Marshall, pakar dari Zoo Chester berkata, haiwan dalam video itu “sudah tentu beruang sebenar” – walaupun dia mengakui beruang matahari selalunya “sangat kelihatan seperti orang dalam kostum”.

Foto: Zoo Hangzhou

Ditanya dalam program PM BBC mengenai rupa kulit beruang yang ‘melondeh’ di bahagian belakangnya, dia berkata ini adalah ciri normal dan sangat penting dalam anatominya.

Lipatan kulit membantu melindungi beruang daripada pemangsa, kerana kelonggaran itu membolehkan beruang “berpusing dalam kulit mereka” dan melawan jika haiwan besar seperti harimau menangkap mereka, jelas Dr Marshall.

Author

Pilihan Editor