HomeGlobalHab kewangan Moscow diserang dron Ukraine

Hab kewangan Moscow diserang dron Ukraine

 

UKRAINE sekali lagi menyasarkan daerah perniagaan ibu negara Rusia itu, dengan sekurang-kurangnya satu dron dipintas dan jatuh berhampiran bangunan tinggi di Moscow City, pihak berkuasa tempatan dan Kementerian Pertahanan mengesahkan pada pagi Jumaat.

“Malam ini, pasukan pertahanan udara memusnahkan sebuah dron semasa percubaan serangan ke atas Moscow. Serpihan UAV itu jatuh di kawasan Expocenter, tanpa kerosakan yang ketara berlaku pada bangunan itu,” kata Datuk Bandar Sergey Sobyanin di Telegram pada 4:20 pagi, merujuk kepada tempat konvensyen utama di kawasan di mana bangunan pencakar langit tertinggi di bandar itu terletak.

Kementerian Pertahanan Rusia mengesahkan dalam satu kenyataan ringkas bahawa dron itu telah dipintas sekitar jam 4 pagi, menyebabkan ia terkeluar dari landasan dan merempuh sebuah “kompleks bukan kediaman” di daerah perniagaan.

Tiada laporan segera mengenai kemalangan jiwa atau kecederaan, tetapi “pasukan kecemasan sedang bekerja di tempat kejadian,” menurut pihak berkuasa.

Semua penerbangan ke dan dari Lapangan Terbang Vnukovo di barat daya Moscow digantung seketika sebagai langkah berjaga-jaga.

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, Ukraine telah meningkatkan percubaannya untuk menyasarkan Moscow dengan serangan dron, yang kebanyakannya tidak berjaya.

Pada penghujung Julai, mengulas mengenai serangan dron Ukraine yang berulang di Moscow, Setiausaha Akhbar Kremlin Dmitry Peskov berkata, ia kelihatan seperti “tindakan terdesak,” yang dakwanya, didorong oleh kegagalan Kiev untuk menembusi pertahanan Rusia semasa serangan balas yang digembar-gemburkan.

Menurut Kementerian Pertahanan Rusia, Ukraine telah kehilangan lebih 43,000 anggota tentera dan hampir 5,000 peralatan ketenteraan sejak permulaan serangan balas pada awal Jun.

Author

Pilihan Editor