HomeGlobalJerman kecam pembakaran al-Quran, 'tidak sopan, tidak sesuai'

Jerman kecam pembakaran al-Quran, ‘tidak sopan, tidak sesuai’

 

BERLIN: Serangan terhadap kitab suci umat Islam adalah “usaha untuk mewujudkan perpecahan,” kata seorang timbalan jurucakap kerajaan Jerman pada Rabu, yang menyatakan kecaman Berlin terhadap tindakan “menghina dan tidak wajar” itu.

“Kami mendapati tindakan sedemikian tidak sopan dan tidak wajar. Mereka cuba mewujudkan perpecahan,” kata Christiane Hoffmann sebagai menjawab soalan daripada Anadolu pada sidang akhbar di Berlin.

“Kami menentangnya. Kami mengutuknya,” katanya.

Hoffmann menggariskan bahawa pendirian Berlin mengenai penodaan al-Quran adalah jelas, tetapi enggan mengesahkan sama ada Canselor Jerman Olaf Scholz dan Perdana Menteri Denmark Mette Frederiksen akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat akan datang.

Beberapa bulan kebelakangan ini telah menyaksikan berulang kali perbuatan membakar, mencemarkan, atau percubaan untuk melakukannya oleh tokoh atau kumpulan Islamofobia, terutamanya di negara Eropah utara dan Nordik.

Provokasi itu mencetuskan protes dan mencetuskan kemarahan di seluruh dunia Islam. Pihak berkuasa di negara tempat serangan ini berlaku menghadapi kritikan kerana kegagalan mereka bertindak untuk menghalangnya, sebaliknya mendakwa mereka berada di bawah “kebebasan bersuara.”

Jerman mementingkan kebebasan, kata Hoffmann, sambil menekankan bahawa ia tidak meliputi “ucapan kebencian atau tindakan kebencian.”

Author

Pilihan Editor