HomeGlobalKetua askar upahan Rusia dalam senarai penumpang pesawat terhempas

Ketua askar upahan Rusia dalam senarai penumpang pesawat terhempas

KETUA Syarikat Tentera Persendirian Wagner, Evgeny Prigozhin, disenaraikan antara penumpang yang dijadualkan terbang dengan jet peribadi yang terhempas pada Rabu di Wilayah Tver Rusia, agensi pengangkutan udara persekutuan negara itu mengesahkan.

Kementerian Kecemasan Rusia berkata, kesemua 10 orang di dalam jet peribadi itu, dalam perjalanan dari Moscow ke St. Petersburg, telah terkorban.

“Pesawat Embraer sedang terbang keluar dari Sheremetyevo ke St. Petersburg. Terdapat tiga anak kapal dan tujuh penumpang di atas kapal. Mereka semua mati,” kata seorang pegawai kepada TASS.

Nahas berlaku berhampiran perkampungan Kuzhenkino di barat laut Wilayah Tver. Beberapa cawangan Rusia telah mengenal pasti pesawat itu sebagai Embraer Legacy 600, dengan nombor ekor RA-02795, yang dipercayai milik Prigozhin. Bagaimanapun, ini tidak disahkan oleh pegawai.

Rosaviatsiya, agensi pengangkutan udara persekutuan Rusia berkata, nama Prigozhin ada dalam senarai nama penumpang.

Lapan mayat telah ditemui setakat ini, kata pegawai kepada RIA Novosti.

Rosaviatsiya berkata, ia telah menubuhkan sebuah suruhanjaya khas untuk menyiasat punca dan keadaan kejadian. Ia mengenal pasti pesawat itu sebagai jet peribadi Embraer-135BJ, milik syarikat MNT-Aero.

Author

Pilihan Editor