HomeSukanKlopp bimbang penutupan jendela perpindahan lebih lewat di Arab Saudi

Klopp bimbang penutupan jendela perpindahan lebih lewat di Arab Saudi

PENGURUS Liverpool, Jurgen Klopp bimbang dengan jendela perpindahan dibuka hampir tiga minggu lebih lama di Arab Saudi berbanding di Eropah.

Tarikh akhir perpindahan di liga teratas Eropah adalah pada 1 September, manakala Arab Saudi sehingga 20 September.

Ini bermakna kelab negara Timur Tengah masih boleh menambah pemain berprofil tinggi mereka pada musim panas ini sedangkan kelab Eropah sudah tidak boleh.

“Ia sangat besar, pada masa ini,” kata Klopp mengenai pengaruh Arab Saudi.

“Perkara terburuk yang saya fikir ialah jendela perpindahan di Arab Saudi dibuka tiga minggu lebih lama.

“Jika saya betul, saya mendengar sesuatu seperti itu, maka sekurang-kurangnya di Eropah itu tidak membantu.

“UEFA atau FIFA mesti mencari penyelesaian untuk itu. Tetapi pada akhirnya, pada masa ini, saya tidak tahu apa yang akan berlaku.”

Menurut Transfermarkt, kelab Liga Pro Saudi telah membelanjakan 409 juta euro (£352 juta) setakat musim panas ini – jumlah kelima tertinggi dalam bola sepak dunia dan lebih daripada La Liga Sepanyol – 254 juta euro (£218 juta).

Liga Perdana mendahului dengan perbelanjaan 1.37 bilion euro (£1.17 bilion), diikuti Serie A Itali (548 juta euro/£472 juta), Ligue 1 Perancis (458 juta euro/£394 juta) dan Bundesliga Jerman (451 juta euro/£387 juta) .

BBC Sport difahamkan kelab terkemuka Liga Perdana diberitahu bahawa Liga Pro Saudi telah menyediakan dana untuk menjadikan negara itu sebuah kuasa bola sepak dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Empat daripada kelab terkemuka Arab Saudi telah diambil alih oleh Dana Pelaburan Awam negara itu pada Jun.

Liverpool telah pun terjejas oleh pemain yang berpindah ke Arab Saudi, dengan pemain tengah Jordan Henderson dan Fabinho masing-masing menyertai Al-Ettifaq dan Al-Ittihad.

Mereka adalah sebahagian daripada kumpulan pemain yang semakin meningkat untuk berpindah ke negara itu, dengan penyerang Brazil, Roberto Firmino telah menandatangani kontrak untuk Al-Ahli selepas kontraknya dengan The Reds tamat pada musim panas.

Al-Ahli juga telah menandatangani penjaga gol Senegal, Edouard Mendy dari Chelsea dan pemain sayap, Riyad Mahrez dari Manchester City.

Al-Ittihad pula telah membawa masuk bekas penyerang Real Madrid, Karim Benzema, bekas pemain tengah Chelsea, N’Golo Kante dan penyerang Portugal, Jota dari Celtic.

Al-Hilal, yang membuat bidaan rekod dunia £259m untuk penyerang Paris St-Germain Kylian Mbappe, telah menandatangani pemain tengah Portugal, Ruben Neves dari Wolves dan pemain pertahanan Senegal Kalidou Koulibaly dari Chelsea.

Bos Manchester City, Pep Guardiola berkata, kuasa kewangan Liga Pro Saudi telah “mengubah pasaran” untuk perpindahan dan kelab elit “perlu menyedari apa yang berlaku”.

Liverpool tidak merancang untuk menjual Henderson dan Fabinho dan, setelah melihat James Milner, Alex Oxlade-Chamberlain dan Naby Keita meninggalkan kelab itu pada akhir kontrak mereka, telah kehilangan lima pemain tengah secara tetap pada musim panas ini.

“Ia memberi kesan, bagi kami, sudah pasti. Kami perlu belajar untuk menanganinya, dan itulah yang kami lakukan,” tambah Klopp.

“Itu sahaja yang boleh saya katakan mengenainya, masa akan membuktikannya.”

Author

Pilihan Editor