HomeGlobalLipas melekat di luar tingkap pesawat China curi perhatian penumpang

Lipas melekat di luar tingkap pesawat China curi perhatian penumpang

KELIBAT seekor lipas yang melekat pada tingkap sebuah pesawat mencuri perhatian media sosial selepas penumpang wanita China dalam penerbangan dari Shibaoshan ke Ningbo menyedari kehadiran makhluk itu. Daya tahan serangga itu amat mengejutkan kerana mampu melekat pada tingkap kapal terbang semasa perjalanan sejauh 2,000 kilometer di altitud tinggi.

Penumpang itu, yang memilih tempat duduk tepi tingkap untuk melihat pemandangan dari udara, terlihat teman perjalanan yang tidak disangka sejurus selepas menaiki pesawat: serangga yang berpaut kuat pada bahagian luar tingkap kapal terbang. Lipas itu mengharungi perjalanan lebih 2,000 kilometer sambil diperhatikan oleh penumpang pesawat, mengharungi ketinggian berpuluh-puluh ribu kaki, dalam melalui kelangsungan hidup paling hebat.

Sukar untuk dipercayai, penumpang yang tidak perlu beli tiket kapal terbang.😎
Akhirnya berjaya sampai ke destinasinya.
Lipas adalah makhluk yang paling berkuasa di bumi. pic.twitter.com/agijdytV6V

— Berkongsi Perjalanan (@TripInChina) 17 Ogos 2023

Bagi penumpang, menyaksikan perjalanan lipas itu mampu membuatkan perjalanannya sendiri semakin menarik, walaupun mungkin ada yang semput kerana takutkan serangga.

Rakaman video kejadian luar biasa itu mendorong komen yang pelbagai dalam talian. Komen berkisar daripada rasa tidak percaya, rasa lucu dan ada yang mengaku risau jika mereka menjadi penumpang malah ada yang hairan dan kagum terhadap daya tahan lipas itu.

“Penumpang yang tidak bertiket berjaya!”

“Makhluk paling berkuasa di dunia.”

Terdapat juga komen yang menunjukkan empati dengan lipas yang menceritakan kisah perjalanannya yang tak masuk akal, serta reaksi daripada mereka yang mengaku mereka akan ketakutan jika mereka menjadi penumpang.

“Tiada siapa yang akan percaya kepadanya.”

“Saya akan menangis. Saya sangat takut dengan semua serangga.

Insiden itu malah mencetuskan teori dengan satu ulasan bergurau tentang asal usul lipas.

“Sekarang, saya pasti lipas berasal dari angkasa lepas.”

“Sudah tentu tiada dalam senarai perkara yang saya fikir saya akan lihat hari ini. Ha! Seekor lipas di tingkap kapal terbang.”

Author

Pilihan Editor