HomeSukanPemain catur transgender dilarang sertai acara wanita

Pemain catur transgender dilarang sertai acara wanita

 

PERSEKUTUAN Catur Antarabangsa (FIDE) telah mengumumkan bahawa wanita transgender, iaitu lelaki yang telah bertukar menjadi wanita, tidak lagi dibenarkan bertanding dalam acara wanita sehingga diberitahu kelak.

Dalam kemas kini kepada buku panduan FIDE baru-baru ini, organisasi itu menjelaskan bahawa ia telah menerima lebih banyak permintaan pengiktirafan daripada ahli individu yang mengenal pasti diri sebagai transgender. Sebagai tindak balas, FIDE berkata, ia telah memilih untuk hanya mengiktiraf dalam direktorinya identiti jantina individu yang “selaras dengan identiti yang mereka kekalkan dalam kehidupan bukan catur mereka DAN yang telah disahkan oleh pihak berkuasa negara berdasarkan proses perubahan yang sah dan formal. .”

FIDE menyatakan bahawa istilah ‘trans’ hanya terpakai kepada mereka yang telah beralih secara rasmi di bawah “peraturan undang-undang negara” dan bukan kepada orang interseks, androgyne atau poligender, serta memakai pakaian wanita dan pondan.

Mengikut peraturan baharu, pemain yang ingin jantina baharu mereka diiktiraf oleh FIDE mesti memberikan bukti bahawa mereka sememangnya telah beralih dan tuntutan mereka mesti disemak oleh pegawai penarafan kebangsaan. Selepas jantina baharu mereka disahkan dan dimasukkan ke dalam pangkalan data FIDE, pemain akan menghadapi beberapa sekatan.

Mereka yang beralih daripada lelaki kepada perempuan akan dihalang daripada menyertai acara rasmi FIDE yang ditetapkan untuk wanita sehingga diberitahu kelak, organisasi itu berkata, sambil menambah bahawa lebih banyak “analisis” diperlukan mengenai isu itu, dan majlis FIDE akan membuat keputusan muktamad ” pada masa yang paling awal, tetapi tidak lebih daripada dalam tempoh dua tahun.”

Garis panduan menyatakan, bagaimanapun, bahawa “tidak ada sekatan untuk bermain di bahagian terbuka untuk seseorang yang telah menukar jantina mereka.”

Selain itu, peraturan baharu menyatakan bahawa lelaki transgender (perempuan-ke-lelaki) yang memperoleh gelaran wanita sebelum peralihan akan memindahkan gelaran tersebut kepada gelaran umum peringkat yang sama atau lebih rendah.

Gelaran yang diperoleh oleh pemain lelaki-ke-perempuan akan kekal sah; walau bagaimanapun, individu ini tidak akan dapat menggunakan penilaian atau keputusan puncak pra-peralihan mereka untuk melayakkan diri untuk gelaran wanita.

FIDE juga menyatakan bahawa ia berhak untuk “memaklumkan kepada penganjur dan pihak lain yang berkaitan” tentang perubahan jantina pemain untuk mengelakkan pemain daripada “kemungkinan pendaftaran tidak sah dalam kejohanan.”

Awal bulan ini, British Rowing juga melarang atlet transgender daripada mewakili Great Britain atau England dalam perlumbaan antarabangsa wanita. Pada bulan Julai, Union Cycliste Internationale, penimbang tara dunia untuk berbasikal, juga mengumumkan bahawa atlet trans kelahiran lelaki akan diketepikan daripada acara wanita untuk “memastikan peluang yang sama.”

Author

Pilihan Editor