HomeGlobalWashington 'takut' Trump kalahkan Biden pada Pilihan Raya 2024

Washington ‘takut’ Trump kalahkan Biden pada Pilihan Raya 2024

PENDAKWAAN terhadap Donald Trump menunjukkan bahawa pentadbiran Joe Biden cuba menghalang presiden AS ke-45 daripada berkempen secara berkesan dalam perlumbaan pilihan raya 2024, kata penganalisis kepada Sputnik.

Bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump mengaku tidak bersalah pada Khamis atas empat pertuduhan persekutuan berkaitan dakwaan usahanya untuk membatalkan keputusan pilihan raya 2020. Perbicaraan pertama untuk perbicaraan itu dijangka pada 28 Ogos.

Bekas presiden itu didakwa awal minggu ini sebagai sebahagian daripada penyiasatan Peguam Khas Jack Smith terhadap desakan Trump yang dikatakan untuk membalikkan keputusan pilihan raya, yang diikuti dengan pencerobohan di Capitol pada 6 Januari 2021.

“Kes yang dibawa terhadap Trump pada Khamis adalah satu lagi contoh campur tangan kehakiman dalam proses pilihan raya,” kata Dr Harvey Schantz, profesor sains politik di Universiti Negeri New York di Plattsburgh.

Beliau menambah bahawa dakwaan presiden AS yang ke-45 itu “menjadi teras sistem politik Amerika kerana ia melibatkan peralihan kuasa” daripada presiden Parti Republikan kepada presiden Parti Demokrat. Menurut Schantz, perubahan sedemikian adalah “lebih penting berbanding sebelum ini kerana kedua-dua pihak mempunyai pandangan alternatif tentang dasar awam dan penyokong yang berbeza.”

Ahli sains politik itu berhujah bahawa dakwaan Trump “memecahbelahkan orang di sepanjang gabungan parti, memburukkan lagi perbezaan antara Demokrat dan Republikan dan antara pengundi Trump dan [Presiden AS, Joe] Biden.”

Schantz menegaskan bahawa “beberapa kes” yang dikenakan terhadap bekas presiden Amerika itu “telah mengukuhkan kedudukannya pada pencalonan presiden Republikan, dan ia belum memberi kesan terhadap Trump dalam pertandingan pilihan raya umum 2024, di mana Trump dan Biden berlari seiringan.”

Dr. Nicholas Waddy, penganalisis politik dan Profesor Madya Sejarah di SUNY Alfred State College, memberitahu Sputnik bahawa perbicaraan Khamis terhadap Trump “[…] mewakili tahap rendah baharu bagi Pentadbiran Biden, progresif dan daulah terpendam,” yang katanya, “sebenarnya, cuba menjenayahkan perbezaan pendapat, kritikan, perbezaan pendapat, dan pembangkang politik.”

Waddy menegaskan bahawa bekas presiden AS “bukan didakwa kerana tindakannya, atau kata-katanya, tetapi kerana siapa dia dan apa yang diwakilinya.”

“Daulah terpendam, termasuk [Peguam Negara] Merrick Garland dan [Peguam Khas] Jack Smith, membenci Trump dengan setiap sifatnya. Mereka takut bahawa dia mungkin dapat mengalahkan [Presiden] Joe Biden dalam pilihan raya 2024 dan memenangi penggal kedua sebagai presiden, dan dengan itu mereka, dan banyak pendakwa negeri dan persekutuan lain, telah memutuskan strategi ‘perundangan’ untuk melemahkan dia sebagai calon,” dakwa penganalisis politik itu.

Menurutnya, pegawai-pegawai ini “ingin memenjarakan Trump sepanjang hayatnya, tetapi matlamat utama mereka adalah untuk mengikatnya dalam simpulan undang-undang sepanjang 2024 supaya dia tidak boleh berkempen dengan berkesan, dan supaya keseluruhan pilihan raya berkisar pada perdebatan mengenai jenayah Donald Trump, bukannya prestasi Joe Biden di pejabat.”

“Matlamat di sini – untuk mengganggu proses pilihan raya itu sendiri – sangat telus sehingga tiada orang yang berfikiran adil boleh menafikannya,” tambah Waddy. Dia mendakwa bahawa “bukan Trump yang menimbulkan ancaman ‘kewujudan’ kepada Demokrat, tetapi demokrasi itu sendiri, dan itulah yang mereka cuba hapuskan.”

Author

Pilihan Editor