HomeGlobalDua ditangkap pecahkan Tembok Besar China buat jalan pintas ke tempat kerja

Dua ditangkap pecahkan Tembok Besar China buat jalan pintas ke tempat kerja

 

DUA pekerja di China ditangkap baru-baru ini kerana merosakkan bahagian Tembok Besar China hingga tidak boleh dibaiki  dengan memecahkannya dengan jentera berat untuk membuat jalan pintas.

Tembok Besar China, satu daripada sedikit struktur buatan manusia yang boleh dilihat dari angkasa, dibina selama beberapa abad dari abad ketiga SM.

Bahagian panjang struktur gergasi itu masih ada pada hari ini dan dilindungi sebagai tapak warisan, tetapi itu tidak menghalang dua pekerja jahil itu daripada memecahkan sebahagian daripadanya yang kebetulan menghalang laluan mereka.

Kedua-dua suspek, lelaki berusia 38 tahun dan wanita berusia 55 tahun, bekerja berhampiran kawasan tersebut dan bosan terpaksa mengelilingi tembok untuk sampai ke destinasi mereka.

Mereka memutuskan untuk melebarkan jurang yang terdapat pada struktur berabad-abad lamanya itu agar jengkaut mereka boleh melaluinya.

Selepas dimaklumkan mengenai kerosakan pada tembok itu, polis di wilayah Shanxi mengikut jejak yang ditinggalkan oleh jengkaut terus ke dua suspek, yang akhirnya mengaku melakukan perkara yang tidak bertanggungjawab itu.

Malangnya, kerosakan yang berlaku pada tembok disifatkan sebagai ‘tidak boleh diperbaiki’.

Bahagian Tembok Besar yang rosak jauh dari bahagian yang dipulihkan yang biasanya anda lihat dalam foto dan yang dilawati oleh pelancong, tetapi ia masih merupakan sebahagian daripada tapak Warisan Dunia Unesco. Sekarang ia mempunyai jalan tanah yang melaluinya…

“Pada masa ini, kedua-dua suspek telah ditahan secara jenayah mengikut undang-undang, dan kes itu terus disiasat,” media kawalan kerajaan China, lapor CCTV.

Sungguh ironis bagaimana struktur yang telah bertahan selama berabad-abad dan memainkan peranan penting dalam kejayaan beberapa dinasti China tidak dapat bertahan dengan dua pekerja yang malas untuk mengelilinginya.

Author

Pilihan Editor