HomeGlobalLelaki sakit, kesepian mohon dimasukkan ke dalam penjara

Lelaki sakit, kesepian mohon dimasukkan ke dalam penjara

SEORANG lelaki Sepanyol yang mendakwa sangat kesepian dan menderita masalah kesihatan yang serius memohon dimasukkan ke dalam penjara, kerana dia tidak mahu melakukan sebarang jenayah.

Justo Márquez, 60, dari Granada, Sepanyol, berdiri di luar penjara Alhaurín de la Torre di Malaga selama beberapa hari, berharap dapat dibenarkan masuk ke dalamnya.

Dia diambil gambar memegang poster yang berbunyi “Saya mahu masuk penjara” dan dia memberitahu wartawan bahawa dia telah bertemu dengan warden penjara, tetapi tidak dapat menerima orang yang mahu masuk penjara secara sukarela.

Márquez yang dilaporkan mengalami masalah kanser, kemurungan, kecemasan, dan jantung, mengatakan bahawa dia terdesak untuk “berhenti berasa sepi 24 jam sehari,” dan penjara itu adalah pilihan terbaiknya untuk melakukannya.

“Saya tidak dapat mencari bantuan di mana-mana dan pergi ke penjara adalah idea terbaik yang saya ada, tetapi saya tidak mahu melakukan apa-apa jenayah,” kata Márquez kepada agensi berita Sepanyol EFE.

Lelaki kelahiran Granada mempunyai lima orang anak, yang dia tidak pernah berjumpa atau bercakap selama berbulan-bulan, pernah dipenjara selama beberapa tahun kerana memiliki dadah, tetapi mendakwa dia telah bersih selama tiga dekad.

Namun, penjara adalah satu-satunya pilihan yang dia ada untuk memerangi kesepiannya, jadi dia terus memohon untuk dimasukkan.

Justo Márquez telah dirujuk kepada perkhidmatan kesihatan mental beberapa kali pada masa lalu, tetapi mereka tidak dapat membantu, jadi akhirnya dia memutuskan untuk mengambil langkah terdesak itu.

Walaupun dinafikan kemasukan oleh warden penjara Alhaurín de la Torre, Márquez merancang untuk membantah di luar pintu sehingga dia dibenarkan masuk ke dalamnya. Dia berharap keadaan itu akhirnya dapat diselesaikan.

“Mereka perlu mencari penyelesaian. Mereka tidak boleh tinggalkan saya di sini seperti ini,” katanya.

Márquez bukan satu-satunya orang yang mahu dihantar ke penjara. Apa yang membezakannya daripada kes-kes lain ialah dia tidak mahu melakukan apa-apa jenayah untuk dimasukkan ke dalam penjara.

Author

Pilihan Editor