HomeGlobalBiar saya pergi berjuang untuk Palestin – Bintang UFC Chechnya

Biar saya pergi berjuang untuk Palestin – Bintang UFC Chechnya

KHAMZAT Chimaev, bintang UFC dari Chechnya, berucap kepada pemimpin negara republik itu, Ramzan Kadyrov, pada Sabtu, meminta kebenarannya untuk menyertai perjuangan di Palestin dalam temu bual pasca pertarungan di UFC 294.

Dalam ucapan penuh emosi berikutan kemenangannya menentang bekas juara kelas welter UFC Kamaru Usman, Chimaev, 29, menyentuh situasi itu dengan pelbagai konflik yang melanda dunia.

“Kawan-kawan, kamu tahu apa yang berlaku di dunia sekarang. Saya tidak gembira dalam pertarungan dalam sangkar minggu ini, dan melihat kanak-kanak mati,” kata Chimaev, yang juga menggunakan nama panggilan Borz.

Petarung itu, yang berhijrah ke Sweden pada 2013 dan kini mewakili UAE, mengucapkan terima kasih kepada Chechnya dan beralih kepada bahasa ibundanya untuk bercakap dengan Kadyrov.

“Dengan sokongan anda, tidak menjadi masalah bagi saya untuk bertarung dalam oktagon, dan jika anda memberi kebenaran kepada saya – saya bersumpah – saya akan menjadi orang pertama yang pergi ke sana. Saya meminta anda, berikan saya senjata dan izinkan saya pergi berjuang untuk Palestin,” kata Chimaev, menurut saluran berita Rusia RBK.

Kadyrov mengucapkan tahniah kepada Chimaev di Telegram, memuji pejuang itu kerana “mengutuk sekeras-kerasnya keganasan terhadap penduduk Gaza.”

“Khamzat menunjukkan betapa sakitnya hati seorang Muslim sejati untuk negara Palestin di mana kita bersaudara,” tulis pemimpin Chechnya itu.

Lebih 4,000 rakyat Palestin dan 1,400 warga Israel telah terbunuh sejak konflik Israel-Gaza meletus awal bulan ini, berikutan serangan mengejut oleh Hamas ke atas Israel yang mendorong serangan udara balas terhadap Gaza. – RT

Author

Pilihan Editor