HomeGlobalDoktor di Gaza terpaksa lakukan pembedahan tanpa bius

Doktor di Gaza terpaksa lakukan pembedahan tanpa bius

DOKTOR di Semenanjung Gaza berkata, mereka kadangkala terpaksa melakukan prosedur pembedahan, termasuk pembedahan Caesarean, tanpa ubat bius, dedah sebuah akhbar British.

Pada 7 Oktober, Israel mengalami serangan roket berskala besar yang tidak pernah berlaku sebelum ini dari Semenanjung Gaza sebagai sebahagian daripada Operasi Banjir Al-Aqsa, yang dilancarkan oleh sayap tentera kumpulan Palestin Hamas.

Selepas itu, pejuang Hamas menyusup masuk ke kawasan sempadan di selatan Israel, melepaskan tembakan ke arah sasaran tentera dan awam serta mengambil tebusan.

Menurut pihak berkuasa tempatan di Israel, lebih 1,400 orang, termasuk 300 tentera, terbunuh dan lebih 5,000 cedera.

“Kami telah melakukan pembedahan Cesarean ke atas wanita hamil yang cedera semasa serangan udara tanpa bius, dan kami juga terpaksa menangani kes-kes melecur yang teruk tanpanya,” kata pengarah Hospital Nasser di Semenanjung Gaza yang dipetik oleh penerbitan itu.

Menurut laporan itu, keutamaan hospital adalah untuk memulihara bekalan bius untuk kes pembedahan yang kompleks.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) melancarkan Operasi Pedang Besi menentang Hamas di Semenanjung Gaza. Sepanjang beberapa hari, tentera Israel mengawal semua penempatan bersebelahan dengan sempadan dan mula melancarkan serangan udara terhadap pelbagai sasaran, termasuk orang awam, di Semenanjung Gaza.

Di samping itu, Israel mengenakan sekatan sepenuhnya ke atas Gaza, memotong bekalan air, makanan, elektrik, ubat-ubatan dan bahan api.

Angka kematian di Semenanjung Gaza, menurut Kementerian Kesihatan tempatan, telah melebihi 8,000 orang, separuh daripadanya adalah kanak-kanak, dan lebih daripada 18,000 telah cedera. Menurut pelbagai laporan, lebih 200 warga Israel ditahan oleh Hamas.

Kementerian Luar Rusia telah menyeru kedua-dua pihak untuk menghentikan permusuhan. Menurut Presiden Rusia Vladimir Putin, penyelesaian kepada krisis Timur Tengah hanya boleh dicapai melalui penyelesaian “dua negara” yang disahkan oleh Majlis Keselamatan PBB, yang memperuntukkan penubuhan negara Palestin merdeka dalam sempadan 1967 dengan ibu kotanya. di Baitulmaqdis Timur.

Konflik Israel-Palestin, yang didorong oleh kepentingan wilayah di kedua-dua pihak, telah menjadi punca ketegangan dan konflik bersenjata di rantau ini selama beberapa dekad.

Pada tahun 1947, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dengan penyertaan aktif Kesatuan Soviet, menerima pakai resolusi yang menyeru untuk mewujudkan dua negara – Israel dan Palestin. Namun, hanya negara Israel yang ditubuhkan. – Sputnik

Author

Pilihan Editor