HomeGlobalHamas ‘memperdaya’ Israel sebelum lancar serangan mengejut

Hamas ‘memperdaya’ Israel sebelum lancar serangan mengejut

 

LAPORAN Reuters mendakwa Hamas “memperdaya” Israel semasa membuat persediaan dan melancarkan serangan mengejutnya ke wilayah Israel pada Sabtu. Agensi berita itu bercakap kepada orang dalam di kedua-dua pihak mengenai apa yang disifatkan oleh pegawai Israel sebagai versi mereka tentang kegagalan perisikan ‘9/11’.

Serangan itu dirancang sejak permusuhan Israel-Palestin pada Mei 2021, di mana Hamas adalah pemain utama, dakwa sumber yang dekat dengan gerakan militan radikal itu pada Isnin. Israel telah diperdaya untuk mempercayai bahawa kepimpinan Hamas lebih berminat dalam pemulihan ekonomi di Gaza daripada dalam pertempuran baharu.

Sumber itu juga mendakwa bahawa 1,000 pejuang yang dilatih untuk serangan pada Sabtu itu juga tidak menyedari untuk apa persediaan yang mereka lakukan, begitu juga ramai pemimpin dalam organisasi itu. Walaupun pejuang Hamas secara terbuka melakukan latihan perang bandar di penempatan olok-olok Israel yang dibina di Gaza, rejim Zionis menganggap ancaman itu agak rendah.

Sumber keselamatan Israel memberitahu Reuters bahawa Israel telah memindahkan tentera ke Tebing Barat untuk perlindungan tambahan bagi penempatan Yahudi di sana.

Kerajaan Israel cuba meningkatkan pengenduran ketegangan dengan melegakan sekatan ke atas Gaza, yang telah dilaksanakan sejak 2007. Ia telah mengeluarkan kira-kira 15,000 permit untuk penduduk di kawasan pantai itu bekerja di Israel dan Tebing Barat.

Hamas menguasai Gaza dalam pertempuran sengit dengan saingannya, Fatah setahun selepas mengalahkannya dalam pilihan raya pada 2006. Lebih 2 juta orang bersesak di kawasan seluas 365 km persegi.

Serangan fajar pada Sabtu melibatkan Hamas menembak 3,000 roket untuk mengatasi pertahanan udara Israel dan membolehkan pasukan peluncur menceroboh tembok sempadan Gaza, kata sumber itu. Pasukan yang mara menguasai kawasan itu dan memberikan masa untuk merobohkan benteng dengan bahan letupan.

Unit elit Hamas yang menaiki motosikal kemudian mengejutkan tentera Israel. Mereka menyekat komunikasi Israel, menambah kekeliruan dan memperlahankan tindak balas. Pejuang Hamas menyerang orang awam di Israel dan mengambil ratusan tebusan, yang mereka rancang untuk ditukar dengan tahanan dalam kurungan Israel.

Artikel oleh New York Times pada Ahad mendakwa bahawa senjata rekaan Iran memainkan peranan penting dalam operasi Hamas. Serangan itu menggunakan peluru berpandu ‘Rajum’ baharu, yang mungkin lebih sukar untuk dipintas berbanding peluru lama, katanya.

Perisikan Amerika Syarikat berkata, ia sedang menilai dakwaan penglibatan Iran. Tehran memuji serbuan Hamas itu, tetapi menafikan dakwaan bahawa ia secara langsung membantunya. – RT

Author

Pilihan Editor