HomeGlobalIran beri Israel amaran tentang perang serantau

Iran beri Israel amaran tentang perang serantau

 

MENTERI Luar Iran, Hossein Amir-Abdollahian menggesa Israel untuk menamatkan serangan udaranya ke atas Gaza, memberi amaran bahawa konflik dengan Hamas boleh merebak ke seluruh wilayah jika Israel menghantar tentera darat ke dalam enklaf itu, dan kumpulan militan Lubnan, Hizbullah memasuki pertelingkahan.

“Saya tahu tentang senario yang dibuat oleh Hizbullah,” kata Amir-Abdollahian dalam taklimat bersama wartawan di Beirut pada Sabtu. “Sebarang langkah yang akan diambil oleh penentangan akan menyebabkan gempa bumi yang besar bagi Israel.”

Menurut dua sumber diplomatik yang dipetik oleh Axios, Iran cuba menghalang perang daripada merebak, dan berusaha membantu tebusan awam Israel yang ditahan di Gaza – tetapi jika operasi ketenteraan berterusan dan Israel meneruskan serangan darat, Iran perlu membalas.

“Masih ada peluang politik untuk menghalang krisis yang meluas di rantau ini,” kata menteri itu, tetapi “mungkin, dalam beberapa jam akan datang, ia akan terlambat.”

Minggu ini, diplomat tertinggi Iran melawat Iraq, Syria dan Lubnan, di mana beliau bertemu dengan pemimpin Hizbullah Sayyed Hassan Nasrallah, serta pegawai kanan Lubnan, untuk membincangkan “kemungkinan hasil” dan “kedudukan yang mesti diambil” berdasarkan perang.

Dalam pertemuan dengan Menteri Luar Lubnan, Abdallah Bou Habib, Amir-Abdollahian menuduh Israel melakukan “jenayah perang” terhadap penduduk Gaza dan mengulangi amarannya bahawa jika Israel tidak berhenti, “sebarang kemungkinan boleh difikirkan.”

Bou Habib menyokong rakan sejawatannya, mengatakan bahawa Lubnan “tidak pernah mahu atau mencari perang” dan memberi amaran bahawa peningkatan selanjutnya “akan menyalakan wilayah itu dan mengancam keselamatan dan keamanan di dalamnya”.

“Kami bersolidariti dengan saudara Palestin kami dan menyeru agar pengepungan diakhiri dan penghantaran bantuan ke Gaza,” tegas Bou Habib.

Pejuang Hizbullah berada dalam keadaan berjaga-jaga di sepanjang sempadan Lubnan, dan telah bertukar-tukar tembakan secara rawak dengan Israel sejak pencerobohan Hamas Sabtu lalu yang menyebabkan sekurang-kurangnya 1,300 orang awam dan tentera Israel terkorban.

Kumpulan yang disokong Iran itu dianggap sebagai ancaman besar kepada Israel, kerana ia memiliki kira-kira 150,000 roket dan peluru berpandu, termasuk peluru berpandu berpandu ketepatan yang boleh sampai ke mana-mana di Israel, serta beribu-ribu pejuang yang tegar dan pelbagai jenis dron tentera.

Diplomat tertinggi Iran itu juga bertemu dengan pemimpin politik kanan Hamas, Ismail Haniyeh, di Qatar pada petang Sabtu, tetapi butiran pertemuan itu masih belum didedahkan. – RT

Author

Pilihan Editor