HomeGlobalPenjana elektrik di hospital Gaza habis bahan api dalam masa kurang 48...

Penjana elektrik di hospital Gaza habis bahan api dalam masa kurang 48 jam

 

GAZA, Palestin: Kementerian Kesihatan di Gaza memberi amaran awal Selasa bahawa penjana elektrik di hospital akan berhenti berfungsi dalam tempoh 48 jam berikutan kekurangan bahan api.

“Kami mempunyai kurang daripada 48 jam sebelum semua penjana elektrik di hospital kehabisan bahan api,” kata jurucakap kementerian Ashraf Al-Qudra dalam satu kenyataan ringkas di Telegram.

Beliau menambah bahawa mekanisme yang diikuti untuk membenarkan bantuan kemanusiaan ke Gaza adalah “lambat dan tidak boleh mengubah realiti,” sambil menegaskan bahawa “sistem penjagaan kesihatan telah mencapai tahap paling teruk dalam sejarahnya.”

Terdahulu pada Isnin, kementerian berkata, 32 pusat kesihatan tidak beroperasi kerana sasaran oleh pesawat perang Israel dan kekurangan bahan api.

Ia menambah bahawa keperluan segera hospital mesti diutamakan dari segi pengagihan bantuan, menggesa PBB dan Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa untuk mendesak membenarkan bekalan bahan api dan unit darah untuk menyokong sektor kesihatan di Semenanjung Gaza yang terkepung.

Hospital Indonesia di Gaza ditutup kerana kemudahan pentingnya terganggu pada hari Isnin akibat gangguan bekalan elektrik, menurut sumber perubatan.

Video yang tersebar dalam talian menunjukkan pasukan perubatan di hospital menerima pesakit yang dibawa oleh pekerja ambulans sambil menggunakan lampu suluh mudah alih. – Anadolu

Author

Pilihan Editor