HomeGlobalBukan Hamas, tetapi tentera Israel bunuh orang awam di Festival Muzik Nova...

Bukan Hamas, tetapi tentera Israel bunuh orang awam di Festival Muzik Nova – Laporan media

BANYAK dakwaan, sebenarnya, mitos yang mengelilingi serangan Briged Qassam ke atas Israel selatan pada 7 Oktober dipatahkan, satu demi satu.

Yang terbaharu ialah dakwaan bahawa pejuang Palestin sengaja menyerang Festival Muzik Nova, dengan mengetahui terlebih dahulu bahawa festival dijadualkan berlangsung pada hari dan masa tertentu.

Itu ternyata tidak benar, menurut ‘penilaian’ oleh ‘pertubuhan keselamatan Israel’, yang diterbitkan dalam akhbar Israel Haaretz pada Sabtu.

Ini adalah petikan terpilih daripada laporan Haaretz mengenai apa yang berlaku pada hari itu.

Adakah Hamas mengetahui lebih awal tentang Festival Muzik Nova?
Haaretz melaporkan:

“Penilaian yang semakin berkembang dalam pasukan keselamatan Israel ialah pejuang Hamas yang (didakwa) melakukan pembunuhan beramai-ramai pada 7 Oktober tidak mempunyai pengetahuan awal tentang festival muzik Nova yang diadakan di sebelah Kibbutz Re’im, dan memutuskan untuk menyasarkan parti secara spontan .

“Penilaian itu berdasarkan soal siasat pejuang dan siasatan polis terhadap insiden itu, antara lain, yang mendedahkan bahawa pejuang berniat untuk menyusup ke Re’im dan kibbutzim lain berhampiran sempadan Gaza.”

Jadi siapa yang membunuh orang awam di pesta itu?
“Menurut sumber polis, siasatan juga menunjukkan sebuah helikopter tempur IDF yang tiba ke tempat kejadian dan melepaskan tembakan ke arah pejuang di situ nampaknya turut mengenai beberapa peserta festival. Menurut polis, 364 orang telah dibunuh pada perayaan itu.”

Tetapi bagaimana operasi yang dirancang dengan baik seperti yang dijalankan oleh Hamas tidak mengetahui tentang festival muzik besar yang berlangsung pada hari yang sama?
Haaretz menjawab:

“Menurut sumber polis, parti itu pada asalnya dirancang pada Khamis dan Jumaat, dengan tambahan hari pada hari Sabtu ditambah hanya pada hari Selasa minggu itu, atas permintaan penganjur. Perubahan saat-saat akhir mengukuhkan penilaian yang Hamas tidak tahu tentang peristiwa itu.”

Adakah orang awam lain didakwa dibunuh oleh tentera Israel?
Penemuan baharu itu menguatkan hujah bahawa memang ramai orang awam Israel yang terbunuh pada 7 Oktober telah dibunuh oleh tentera Israel sendiri.

Pada 16 Oktober, Intifada Elektronik melaporkan, memetik “seorang wanita Israel yang terselamat daripada serangan Hamas ke atas penempatan berhampiran sempadan Gaza” pada 7 Oktober, bahawa orang awam Israel “tidak syak lagi” dibunuh oleh tentera Israel.

Yasmine Porat, 44, bercakap kepada radio Israel, khususnya mengenai pertempuran senjata antara pejuang Palestin dan tentera Israel di Kibbutz Be’eri.

Porat, yang mengatakan bahawa pejuang Palestin telah melayan mereka dan orang lain secara “berperikemanusiaan”, pada mulanya melarikan diri dari Festival Muzik Nova.

“Mereka menghapuskan semua orang, termasuk tebusan,” katanya merujuk kepada tentera Israel. “Terdapat tembakan yang sangat, sangat banyak” dan juga tembakan kereta kebal. – The Palestine Chronicle

Author

Pilihan Editor