HomeGlobalBukti Israel mengenai pangkalan Hamas di Hospital Al Shifa 'tidak mengagumkan', kata...

Bukti Israel mengenai pangkalan Hamas di Hospital Al Shifa ‘tidak mengagumkan’, kata pakar

SEORANG pakar keselamatan menyifatkan hasil pencarian Israel untuk pangkalan Hamas di Hospital Al Shifa sebagai “tidak begitu mengagumkan”.

Penulis dan wartawan Israel Yossi Melman, yang pernah bekerja sebagai wartawan perisikan dan hal ehwal strategik, mempersoalkan sama ada serbuan di dalam hospital pada Rabu berbaloi.

Menulis di platform X, Melman bertanya: “Adakah ia berbaloi dengan jangkaan dan kerosakan imej antarabangsa [Israel]?”

Operasi ketenteraan itu menyusuli beberapa hari mengepung Al Shifa, kompleks kesihatan terbesar di Gaza, di mana beribu-ribu orang yang dipindahkan berlindung daripada pengeboman Israel.

Tentera Israel mendakwa terdapat rangkaian terowong di bawah Al Shifa, di mana Hamas menyimpan senjata, menahan tebusan dan mempunyai pangkalan operasi. Hamas dan pegawai hospital menafikan perkara ini.

“Malam ini kami menjalankan operasi yang disasarkan ke Hospital Al Shifa. Kami terus bergerak ke hadapan,” kata Mejar Jeneral Yaron Finkelman, ketua operasi ketenteraan Israel di Gaza, dalam catatan media sosial.

Pada Rabu, tentera Israel berkata, mereka menemui senjata dalam satu bangunan.

Sebuah video menunjukkan kira-kira sedozen senapang automatik AK-47, peluru, bom tangan, jaket pelindung dan lain-lain tentera peralatan yang dikatakan digunakan oleh Hamas.

Mereka berkata, kebanyakan barang itu berada dalam beg sandang di bahagian MRI hospital.

Bahan yang dipamerkan adalah lebih kurang persenjataan yang mencukupi untuk melengkapkan skuad sekitar 10 orang.

Tiada terowong atau pusat arahan dilaporkan

Hospital itu tidak mempunyai bekalan elektrik, air dan ubat-ubatan selama beberapa hari semasa pengepungan Israel. Sekurang-kurangnya 15 pesakit – termasuk enam bayi – telah meninggal dunia dalam beberapa hari kebelakangan ini, kata pegawai.

Tentera Israel juga mengeluarkan video yang menunjukkan askar membawa kotak yang dilabel sebagai makanan bayi dan bekalan perubatan.

Sebelum tentera Israel menyerbu Al Shifa, agensi PBB menganggarkan 2,300 pesakit, kakitangan dan orang awam yang dipindahkan berlindung di sana.

Pegawai kesihatan berkata, kakitangan dan pesakit ketakutan ketika tentera Israel bergerak melalui bangunan.

Rakyat Palestin dan kumpulan hak asasi manusia berkata, Israel telah membahayakan orang awam secara melulu ketika ia berusaha untuk menghapuskan pejuang Hamas. – The National

Author

Pilihan Editor