HomeGlobalCIA berjaya perolehi UFO yang ‘lengkap’

CIA berjaya perolehi UFO yang ‘lengkap’

 

PERISIK Amerika Syarikat (AS) berjaya mendapatkan sekurang-kurangnya sembilan yang dipercayai kenderaan makhluk asing, dua daripadanya “benar-benar lengkap,” lapor Daily Mail pada Selasa, dengan memetik tiga sumber tanpa nama.

Sumber-sumber itu, yang kononnya diberi taklimat mengenai operasi rahsia, memberitahu saluran United kingdom (UK) itu bahawa pemain utama dalam pengambilan itu ialah Pejabat Akses Global (OGA), sebuah cawangan Direktorat Sains dan Teknologi Agensi Risikan Pusat (CIA) yang ditubuhkan pada 2003.

“Ada sekurang-kurangnya sembilan kenderaan. Keadaan setiap kenderaan adalah berbeza,” kata seorang sumber. “Ia ada kaitan dengan keadaan fizikal mereka. Jika ia ranap, terdapat banyak kerosakan yang berlaku. Yang lain, dua daripadanya, benar-benar utuh.”

CIA mempunyai sistem untuk mengesan objek terbang tidak dikenali (UFO) “semasa ia masih diselindungi” dan membantu unit tentera AS khas menyelamatkan serpihan jika “pesawat buatan bukan manusia” mendarat, terhempas atau dijatuhkan, tambah sumber itu.

Satu lagi sumber tanpa nama menyifatkan peranan OGA sebagai “pada asasnya pemudah cara” untuk koperasi AS mengakses kawasan di mana mereka biasanya tidak dibenarkan.

“Mereka sangat bijak untuk dapat ke mana-mana yang mereka mahu di dunia,” kata sumber kedua.

Kebanyakan operasi OGA melibatkan “senjata nuklear sesat, satelit yang dijatuhkan atau teknologi musuh,” menurut Daily Mail, tetapi beberapa misi telah melibatkan pengambilan semula UFO – atau kerana kerajaan AS kini lebih suka memanggilnya, “Fenomena Anomali Tidak Dikenali” (UAP).

“Tugasnya hanyalah untuk mendapatkannya ke dalam jagaan dan melindungi kerahsiaannya,” kata satu sumber. “Pengambilan secara fizikal dilakukan oleh tentera. Tetapi ia tidak disimpan di bawah kawalan tentera, kerana mereka perlu menyimpan terlalu banyak rekod. Jadi mereka mula memindahkannya dengan cepat ke tempat rahsia.”

Dua daripada sumber itu berkata, OGA berkoordinasi dengan pasukan Delta Force atau SEAL yang bekerja di bawah Komando Operasi Khas Bersama AS (JSOC), atau Pasukan Sokongan Kecemasan Nuklear (NEST), untuk memulihkan kapal makhluk asing itu.

“Kami tidak mempunyai apa-apa untuk anda mengenai perkara ini,” kata JSOC dalam jawapan bertulis kepada media British itu. Jurucakap NEST berkata, kakitangan agensi itu “sering bertemu bahan dari asal yang tidak diketahui,” tetapi “tidak pernah menemui apa-apa bahan yang berkaitan dengan UAP.”

Salah satu sumber menggambarkan CIA sebagai “pengurus portfolio” “operasi mencari nahas” UFO. Bahan radioaktif yang dipulihkan dihantar ke makmal negara yang dikendalikan oleh Jabatan Tenaga, manakala kontraktor “industri pertahanan aeroangkasa” mengendalikan “bahan bukan radioaktif lain – dan pesawat yang lengkap,” dakwa sumber itu.

Selepas tiga pemberi maklumat tentera dan perisikan memberi keterangan mengenai program pengambilan UFO kepada Kongres AS pada bulan Julai, Ketua Majoriti Senat Chuck Schumer menaja rang undang-undang yang memerlukan kerajaan mendedahkan “teknologi pulih yang tidak diketahui asalnya dan bukti biologi perisikan bukan manusia.” Akta Pendedahan UAP ini telah diterima pakai sebagai sebahagian daripada Akta Kebenaran Pertahanan Nasional 2024 pada bulan September. – RT

Author

Pilihan Editor