HomeGlobalDua budak lelaki Palestin ditembak mati semasa serbuan Israel di Tebing Barat

Dua budak lelaki Palestin ditembak mati semasa serbuan Israel di Tebing Barat

 

EMPAT rakyat Palestin, termasuk dua kanak-kanak, dibunuh oleh tentera Israel semasa serbuan di Tebing Barat yang diduduki, kata pegawai Palestin.

Video CCTV kelihatan menunjukkan Adam al-Ghoul, 8, dan Basel Abu al-Wafa, 14, ditembak semasa kejadian sama di bandar Jenin.

Tentera Israel mendakwa suspek melemparkan bahan letupan ke arah tenteranya dan mereka bertindak balas dengan tembakan langsung.

Mereka juga mendakwa membunuh “dua pengganas berpangkat tinggi” semasa serbuan itu.

Terdapat lonjakan keganasan di Tebing Barat sejak permulaan perang di Genting Gaza, yang dicetuskan oleh serangan pejuang Hamas ke atas Israel selatan pada 7 Oktober.

Rakaman menunjukkan susuk kecil pada video kamera keselamatan, berpaling dan mula berlari, sebelum tiba-tiba rebah ke tanah. Tubuhnya yang kecil dengan mudah ditarik dari jalan oleh rakannya.

Nyawa Adam al-Ghoul berakhir di Jenin pada Rabu dengan satu tembakan di kepala, ketika tentera Israel berundur daripada operasi ketenteraan di kem pelarian di sana.

Berdekatan, rakannya yang berusia 14 tahun, Basel Abu al-Wafa sedang bertarung nyawa selepas ditembak di dada, dengan kesan tembakan mengenai tanah di sekelilingnya.

Di Hospital Jenin, kedua-dua kanak-kanak lelaki itu disahkan meninggal dunia.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) berkata dalam satu kenyataan mendakwa semasa “aktiviti di kem Jenin, beberapa suspek melontarkan bahan letupan ke arah askar IDF”.

“Askar bertindak balas dengan tembakan peluru hidup ke arah suspek dan mangsa dikenal pasti.”

Ketika jenazah Basel disiapkan untuk dikebumikan di bilik mayat hospital yang sesak, seorang saudara memerhati remaja itu dibungkus dengan bendera hijau Hamas. Ia bukan apa yang Basel mahukan, katanya kepada BBC.

“Dia tidak bersalah, bukan dari militia,” katanya, dengan kemarahan dan kesedihan bercampur baur. “Dia sempurna di sekolah, budak yang baik, baik.”

Pengarah hospital, Dr Wissam Bakr berkata, luka kanak-kanak lelaki itu – daripada tembakan ke kepala dan dada – menunjukkan bahawa mereka dengan sengaja dibunuh.

“Tiada tempat selamat di Jenin sekarang,” katanya.

Peperangan di Gaza telah meningkatkan ketegangan di Tebing Barat, di mana terdapat serbuan hampir setiap malam oleh tentera Israel. – BBC

Author

Pilihan Editor