HomeGlobalIsrael bebaskan 15 kanak-kanak, 15 wanita Palestin dalam pertukaran terbaharu dengan Hamas

Israel bebaskan 15 kanak-kanak, 15 wanita Palestin dalam pertukaran terbaharu dengan Hamas

RAMALLAH, Palestin: Israel membebaskan 30 rakyat Palestin pada Selasa dalam perjanjian pertukaran terbaharu dengan kumpulan Hamas.

Sebuah bas Palang Merah meninggalkan penjara tentera Ofer Israel di bandar Beitonia berhampiran Ramallah di Tebing Barat yang diduduki membawa 15 wanita dan 15 kanak-kanak itu, lapor wartawan Anadolu.

Terdahulu pada hari itu, Hamas menerbitkan nama-nama tahanan Palestin yang akan dibebaskan sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran antara Israel dan kumpulan Palestin.

Senarai itu termasuk nama 15 kanak-kanak (12 dari Baitulmuqaddis dan tiga dari Tebing Barat) dan 15 wanita (lima dari Baitulmuqaddis dan 10 dari Tebing Barat).

Tentera Israel melaporkan awal Selasa mengenai ketibaan 12 tebusan dari Genting Gaza, termasuk 10 warga Israel dan dua warga Thailand.

Senarai ini merupakan kumpulan kelima tahanan Palestin yang dibebaskan dari penjara Israel di bawah jeda kemanusiaan dalam pertempuran antara Hamas dan Israel di Genting Gaza.

Qatar mengumumkan perjanjian pada lewat Isnin untuk melanjutkan jeda empat hari awal selama dua hari tambahan, di mana pertukaran tahanan selanjutnya akan dijalankan.

Israel melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober.

Ia telah membunuh lebih 15,000 orang, termasuk 6,150 kanak-kanak dan 4,000 wanita, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu.

Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor