HomeGlobalIsrael sanggup 'bunuh orang awam beramai-ramai' - Laporan media

Israel sanggup ‘bunuh orang awam beramai-ramai’ – Laporan media

 

KERAJAAN Israel sanggup membunuh sejumlah besar orang awam untuk mengalahkan Hamas di Gaza, dan memberitahu orang Amerika mengenai hal ini dalam “perbualan peribadi,” lapor New York Times (NYT).

Pentadbiran Presiden Joe Biden terus menyokong Israel tetapi menjadi “lebih kritikal” terhadap tindak balas Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu terhadap Hamas, disebabkan “krisis kemanusiaan di Gaza,” menurut analisis berita yang diterbitkan pada Isnin.

“Ia menjadi jelas kepada pegawai Amerika Syarikat (AS) bahawa pemimpin Israel percaya korban awam besar-besaran adalah harga yang boleh diterima dalam kempen ketenteraan,” dakwa NYT, sambil menambah bahawa pegawai Israel mengemukakan “pengeboman yang dahsyat” – termasuk penggunaan senjata atom terhadap Hiroshima dan Nagasaki – bahawa AS telah gunakan menentang Jerman dan Jepun semasa Perang Dunia II.

NYT memasukkan cerita itu dalam edisi cetak hari Selasa, di mana ia menarik perhatian peguam dan aktivis, Steven Donziger.

“Ini mungkin membantu menjelaskan skala besar kematian orang awam dan kanak-kanak yang sedang berlaku di Gaza,” kata Donziger di Instagram. “Mentaliti ini juga mungkin menjelaskan mengapa Israel hanya menggugurkan bom besar di kem pelarian Jabaliya yang padat penduduk di Gaza dan mengapa ia kelihatan menyasarkan orang awam.”

Hos MSNBC, Mehdi Hassan juga menanda artikel itu pada Rabu, menggambarkan perenggan itu sebagai “hampir terkubur” di tengah-tengah berita itu.

Menumpukan pada Washington, artikel NYT mendedahkan bagaimana pentadbiran Biden pada mulanya percaya ia boleh mendapat sokongan untuk Israel seperti yang mereka lakukan untuk Ukraine, memandangkan tahap serangan Hamas pada 7 Oktober, tetapi tidak lama kemudian menyedari bahawa ini adalah “mustahil.”

“Jika ada, negara di seluruh dunia, terutamanya negara membangun, bergerak sebaliknya apabila jumlah kematian Palestin meningkat. Malah sekutu Eropah Amerika Syarikat berbelah bahagi mengenai perang Israel,” menurut saluran itu.

Pegawai AS juga percaya bahawa Netanyahu “tidak mempunyai perancangan untuk Gaza” selepas tentera darat Angkatan Pertahanan Israel mengambil “sebahagian atau kesemuanya.”

Rabu lalu, Pentagon dilaporkan meminta Israel menangguhkan serangan darat, bagi memberi AS lebih masa untuk menempatkan pertahanan udara di Iraq dan Syria dan meluangkan masa untuk rundingan membebaskan sebahagian daripada anggaran 200 tebusan yang ditahan oleh Hamas.

Pencerobohan darat bermula Jumaat lalu dengan pemadaman komunikasi lengkap di kawasan Palestin. Pada Rabu, IDF berkata 15 askarnya telah terbunuh dalam operasi yang sedang dijalankan. – RT

Author

Pilihan Editor