HomeGlobalJihad Islam umum pembebasan wanita Israel, kanak-kanak yang ditahan di Gaza

Jihad Islam umum pembebasan wanita Israel, kanak-kanak yang ditahan di Gaza

 

BANDAR GAZA, Palestin: Kumpulan Jihad Islam Palestin mengeluarkan kenyataan lewat Selasa mengesahkan pembebasan wanita dan kanak-kanak Israel yang dipegangnya di Genting Gaza.

Timbalan Setiausaha Agung Gerakan Jihad Islam, Muhammad al-Hindi, mengesahkan sayap bersenjata kumpulan itu, Briged Al-Quds, menyerahkan tebusan awam.

“Kami boleh menerima persamaan semua-untuk-semua mengenai tahanan. Jika Israel bersedia untuk membebaskan semua tahanan kami, maka kami bersedia,” kata Al-Hindi dalam temu bual dengan Rangkaian Media Al Jazeera.

“Pilihan musuh adalah sukar mengenai tebusan kerana ia gagal mendapatkan semula mereka secara ketenteraan. Nada persediaan Israel untuk berperang adalah untuk mempengaruhi perjalanan rundingan,” katanya.

“Prestasi penentangan dan keteguhan rakyat kita adalah yang akan menentukan nasib pertempuran,” katanya sambil menunjukkan bahawa “Israel mungkin terpaksa menamatkan pencerobohan memandangkan kerugian yang semakin meningkat.”

Qatar mengumumkan perjanjian lewat Isnin untuk melanjutkan jeda awal empat hari kemanusiaan dalam pertempuran antara Israel dan Hamas selama dua hari tambahan, di mana pertukaran tahanan selanjutnya akan dijalankan.

Israel melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober.

Ia telah membunuh lebih 15,000 orang, termasuk 6,150 kanak-kanak dan 4,000 wanita, menurut pihak berkuasa kesihatan di enklaf itu.

Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor