HomeGlobalPalang Merah terima 10 tawanan Israel yang ditahan di Gaza: Radio Tentera...

Palang Merah terima 10 tawanan Israel yang ditahan di Gaza: Radio Tentera Israel

BAITULMUQADDIS: Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC) telah menerima 10 warga Israel yang ditahan di Gaza oleh kumpulan Palestin Hamas, kata Radio Tentera Israel lewat Rabu.

Israel adalah kumpulan keenam tahanan yang dibebaskan di bawah perjanjian pertukaran tahanan antara Israel dan Hamas.

Empat warga Thailand turut dibebaskan dan diserahkan kepada Palang Merah, menurut Radio Tentera Israel.

Majed Al Ansari, jurucakap Kementerian Luar Qatar berkata, lima remaja bawah umur Israel dan lima wanita dibebaskan hari ini.

Beliau menambah bahawa antara warga Israel yang dibebaskan ialah dua warganegara termasuk seorang Belanda bawah umur, tiga Jerman dan seorang Amerika.

Mengenai rakyat Palestin yang dibebaskan dari penjara Israel, beliau berkata senarai itu termasuk 16 kanak-kanak dan 14 wanita.

Terdahulu pada hari itu, Hamas berkata, ia membebaskan dua warga Israel-Rusia yang ditahan di Gaza sebagai tindak balas kepada permintaan oleh kepimpinan Rusia.

Qatar mengumumkan perjanjian lewat Isnin untuk melanjutkan jeda awal empat hari kemanusiaan di Gaza selama dua hari lagi, di mana pertukaran tahanan selanjutnya akan dijalankan.

Israel melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran di Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober.

Ia telah membunuh lebih 15,000 orang, termasuk 6,150 kanak-kanak dan 4,000 wanita, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu.

Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor