HomeGlobalRawatan 10,000 pesakit di hospital kanser Gaza terjejas oleh serangan Israel

Rawatan 10,000 pesakit di hospital kanser Gaza terjejas oleh serangan Israel

 

SATU-SATUNYA hospital Gaza untuk rawatan kanser, dengan 10,000 pesakit berdaftar, terjejas oleh dua serangan udara Israel dalam tempoh 12 jam yang lalu, kata Pengarah Hospital Sahabat Turki-Palestin kepada The National.

“Tingkat tiga hospital untuk penjagaan pesakit dalam dengan 26 katil tidak berfungsi sepenuhnya.

“Sekarang pesakit kanser terlantar tinggal di koridor hospital, mereka terlalu takut untuk tinggal di bilik berhampiran tingkap,” kata Dr Subhi Skaik.

Pegawai hospital tidak menerima sebarang ugutan atau amaran untuk meninggalkan premis itu, kata Dr Skaik.

“Tiada orang luar [orang terlantar] di premis kami, hanya kakitangan kami dan beberapa ahli keluarga mereka yang saya benarkan tinggal bersama kami untuk memastikan operasi rawatan kanser kami berjalan selancar mungkin mengikut keadaan kita masuk.”

Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus menyifatkan serangan udara itu “sangat membimbangkan”.

“Pesakit kanser sudah lemah dan sangat penting untuk melakukan segala yang mungkin untuk memastikan mereka menerima penjagaan yang mereka perlukan. Ia benar-benar soal hidup atau mati,” tulisnya di X, yang dahulunya dikenali sebagai Twitter.

Dr Skaik berkata, hospital itu merawat kira-kira 550 pesakit biasa setiap hari sebelum perang meletus.

“Sekarang, hampir 30 atau 40 yang datang. Adalah tidak selamat untuk mereka meninggalkan rumah mereka. Kereta persendirian kerap menjadi sasaran serangan udara Israel dan pengangkutan tidak tersedia atau tidak mampu dibeli.”

“Sekarang sejak hospital itu telah dibedil dua kali, “orang ramai tidak akan lagi selamat untuk datang,” tambahnya.

Dr Skaik berkata, kakitangan hospital menggalakkan pesakit untuk menghubungi doktor mereka secara langsung untuk membuat susulan terhadap penjagaan mereka.

“Orang ramai sering bertanya kepada kami sama ada mereka boleh menangguhkan sesi kemoterapi mereka – dan berapa lama. Dan kami memberitahu mereka untuk menghubungi kami lebih awal kerana kami tidak mahu mereka datang jauh-jauh tapi tidak dapat dirawat.”

“Hospital masih mampu memberikan penjagaan walaupun kehabisan bekalan dan ubat-ubatan yang sangat rendah, kerana bilangan orang yang datang agak sedikit,” kata doktor itu.

Minggu lalu PBB memberi amaran bahawa sebarang serangan ke atas kemudahan penjagaan kesihatan “akan melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa”.

“Israel tidak mempunyai belas kasihan kepada sesiapa pun,” kata Dr Skaik. “Pesakit kanser dihukum mati oleh penyakit mereka sendiri – dan kini, oleh serangan Israel, dan jika bukan akibat serangan, maka kerana kekurangan ubat.” – The National

Author

Pilihan Editor