HomeGlobalSerangan Israel ke atas kem pelarian Jabalia bunuh 195 orang - Hamas

Serangan Israel ke atas kem pelarian Jabalia bunuh 195 orang – Hamas

 

SEKURANG-KURANGNYA 195 rakyat Palestin maut dalam serangan Israel ke atas kem pelarian Jabalia di Gaza, kata kerajaan yang dikendalikan Hamas di kawasan itu.

Israel mendakwa serangan ke atas kem itu, yang terbesar di Gaza, pada Selasa dan Rabu membunuh dua pemimpin tentera Hamas.

Hamas berkata pada Khamis bahawa 120 masih hilang di bawah runtuhan selepas pengeboman manakala sekurang-kurangnya 777 cedera.

Israel mendakwa kumpulan itu mempunyai pusat perintah dan “infrastruktur keganasan lain di bawah, di sekeliling dan di dalam bangunan awam, dengan sengaja membahayakan orang awam Gaza”.

Rakyat Palestin memeriksa runtuhan pada Rabu dalam usaha terdesak untuk menyelamatkan mangsa yang terperangkap.

“Ia adalah pembunuhan beramai-ramai,” kata seorang saksi.

Serangan ke atas kem itu boleh menjadi jenayah perang, kata pegawai hak asasi manusia PBB.

“Memandangkan jumlah korban awam yang tinggi dan skala kemusnahan berikutan serangan udara Israel ke atas kem pelarian Jabalia, kami mempunyai kebimbangan serius bahawa ini adalah serangan yang tidak seimbang yang boleh menjadi jenayah perang,” tulis Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Hak Asasi Manusia di platform X, dahulunya Twitter.

Kementerian Kesihatan Gaza berkata, sekurang-kurangnya 8,796 rakyat Palestin di kawasan pinggir pantai yang sempit, termasuk 3,648 kanak-kanak, telah terbunuh oleh serangan Israel sejak 7 Oktober.

Letupan kedengaran pada awal pagi Khamis di sekitar hospital Al Quds di bandar Gaza yang padat penduduknya, kata Bulan Sabit Merah Palestin.

Pihak berkuasa Israel sebelum ini memberi amaran kepada hospital untuk berpindah serta-merta, yang menurut pegawai PBB adalah mustahil tanpa membahayakan pesakit.

Tentera Israel mendakwa seorang askar terbunuh di Gaza pada Rabu. Lima belas terbunuh pada Selasa.

Lebih ramai warga asing bersedia meninggalkan kawasan yang dikepung pada Khamis.

Sekurang-kurangnya 320 warga asing dalam senarai awal 500, serta berpuluh-puluh warga Gaza yang cedera parah, menyeberang ke Mesir pada Rabu di bawah perjanjian antara Israel, Mesir dan Hamas.

Pemegang pasport dari Australia, Austria, Bulgaria, Republik Czech, Finland, Indonesia, Itali, Jepun, Jordan, United Kingdom (UK) dan AS adalah antara yang dipindahkan.

Pegawai sempadan Gaza berkata, lintasan sempadan akan dibuka semula pada Khamis supaya lebih ramai warga asing boleh keluar. Sumber diplomatik berkata, kira-kira 7,500 pemegang pasport asing akan meninggalkan Gaza dalam tempoh dua minggu akan datang.

Menekan serangan terhadap pejuang Hamas, Israel mengebom Gaza melalui darat, laut dan udara dalam kempennya untuk menghapuskan Hamas selepas serangan rentas sempadan kumpulan pejuang itu ke selatan Israel pada 7 Oktober.

Israel berkata, Hamas membunuh 1,400 orang, kebanyakannya orang awam, dan menjadikan lebih 200 tebusan. – The National

Author

Pilihan Editor