HomeGlobalSiasat Israel untuk ‘jenayah perang’ – Human Rights Watch

Siasat Israel untuk ‘jenayah perang’ – Human Rights Watch

 

SERANGAN Israel ke atas hospital, ambulans dan kakitangan perubatan di Gaza harus “disiasat sebagai jenayah perang,” kata Human Rights Watch (HRW) pada Selasa, menggesa kerajaan di Baitulmuqaddis Barat untuk menamatkan serangan tersebut dengan segera.

Serangan Pasukan Pertahanan Israel (IDF) “menyalahi undang-undang” dan “memusnahkan lagi” sistem penjagaan kesihatan di Gaza, menurut HRW. Walaupun Israel menuduh Hamas “menggunakan hospital,” awal bulan ini, “tiada bukti yang dikemukakan yang menyebabkan hospital dan ambulans tidak mendapat status dilindungi di bawah undang-undang kemanusiaan antarabangsa,” tambah kumpulan itu.

“Serangan ke atas hospital telah membunuh beratus-ratus orang dan meletakkan ramai pesakit dalam risiko besar kerana mereka tidak dapat menerima rawatan perubatan yang sewajarnya,” kata Dr. A. Kayum Ahmed, penasihat khas HRW mengenai hak kesihatan, sambil menyatakan bahawa infrastruktur penjagaan kesihatan Gaza “berada dalam keadaan teruk oleh sekatan yang menyalahi undang-undang.”

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sekurang-kurangnya 521 orang – termasuk 16 pekerja perubatan – telah terbunuh dalam 137 “serangan terhadap penjagaan kesihatan” di Gaza setakat 12 November. PBB telah menetapkan bahawa dua pertiga daripada kemudahan penjagaan primer dan separuh daripada semua hospital di enklaf itu “tidak berfungsi” setakat 10 November, sambil berurusan dengan “bilangan pesakit yang cedera parah yang belum pernah terjadi sebelumnya.”

Jumlah kematian rakyat Palestin di enklaf itu meningkat kepada 11,000 sejak 7 Oktober, apabila Israel mengisytiharkan perang ke atas Hamas selepas serangan kumpulan pejuang Palestin itu ke penempatan Israel berdekatan yang mengorbankan kira-kira 1,200 orang.

Israel telah memutuskan bekalan air dan elektrik Gaza. Hospital tempatan kehabisan ubat dan peralatan asas, dengan HRW mendengar daripada doktor bahawa mereka menggunakan cuka sebagai antiseptik.

“Kerajaan Israel harus segera menamatkan serangan yang menyalahi undang-undang ke atas hospital, ambulans, dan objek awam lain, serta sekatan totalnya di Genting Gaza, yang merupakan jenayah perang hukuman kolektif,” kata HRW, sambil menyeru Hamas dan lain-lain kumpulan bersenjata Palestin “untuk mengambil semua langkah berjaga-jaga yang boleh dilaksanakan untuk melindungi orang awam di bawah kawalan mereka daripada kesan serangan dan tidak menggunakan orang awam sebagai ‘perisai manusia’.”

Kumpulan itu menggesa siasatan terhadap serangan IDF ke atas infrastruktur penjagaan kesihatan Gaza, dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) – yang mempunyai bidang kuasa ke atas wilayah Palestin yang diduduki – untuk turut terlibat.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK), Kanada, Jerman dan negara-negara lain harus “menggantung bantuan ketenteraan dan penjualan senjata” kepada Israel “selagi tenteranya terus melakukan penderaan yang meluas dan serius yang berskala jenayah perang terhadap orang awam Palestin tanpa sebarang hukuman,” kata HRW. – RT

Author

Pilihan Editor