HomeGlobalTentera Israel bunuh 5 rakyat Palestin di Tebing Barat

Tentera Israel bunuh 5 rakyat Palestin di Tebing Barat

RAMALLAH, Palestin: Lima rakyat Palestin dibunuh oleh tentera Israel di kawasan di seluruh Tebing Barat yang diduduki pada lewat Sabtu.

Kementerian Kesihatan Palestin berkata, empat terbunuh dan empat cedera oleh tentera Israel yang menyerbu kem pelarian Jenin.

TV Palestine melaporkan bahawa tentera Israel menyerbu Jenin dari beberapa arah dan mengepung kem pelarian dan hospital kerajaan di tengah-tengah tembakan yang kuat.

Sayap bersenjata kumpulan Jihad Islam berkata, pejuangnya berhadapan dengan tentera Israel berhampiran kem pelarian.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan menambah bahawa seorang remaja Palestin turut dibunuh oleh tentera Israel di Al-Bireh di Tebing Barat tengah.

Dia dikenali sebagai Mohammad Saleh, 16. Situasi sebenar kematiannya tidak jelas.

Agensi berita rasmi Palestin, WAFA, memetik Persatuan Bulan Sabit Merah berkata, tentera Israel menghalang pasukan tindak balas kecemasan daripada mencapai Mohammad.

Ketegangan memuncak di seluruh Tebing Barat sejak pertempuran meletus pada 7 Oktober antara kumpulan Palestin dan Israel di Gaza.

Sebanyak 237 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera Israel di Tebing Barat, selain lebih 2,950 cedera, menurut Kementerian Kesihatan Palestin. – Anadolu

Author

Pilihan Editor