HomeGlobal'Tidak akan ada tentera Arab pergi ke Gaza', kata Diplomat Tertinggi Jordan

‘Tidak akan ada tentera Arab pergi ke Gaza’, kata Diplomat Tertinggi Jordan

MENTERI Luar Jordan, Ayman Safadi pada Sabtu menolak idea bahawa tentera Arab boleh memasuki Genting Gaza untuk “membersihkan kekacauan” yang dicipta oleh pencerobohan Israel.

“Saya bercakap bagi pihak Jordan tetapi setelah membincangkan isu ini dengan hampir semua saudara kita, tidak akan ada tentera Arab pergi ke Gaza. Tidak ada. Kami tidak akan dilihat sebagai musuh,” kata Safadi pada forum keselamatan serantau yang berlangsung di Bahrain.

Berucap pada pleno Dialog Manama IISS, diplomat Jordan itu menegaskan bahawa kemusnahan Gaza perlu dihentikan dahulu sebelum masyarakat antarabangsa boleh membincangkan masa depannya.

“Bagaimana sesiapa boleh bercakap tentang masa depan Gaza sedangkan kita tidak tahu jenis Gaza yang akan ditinggalkan sebaik sahaja pencerobohan ini berakhir… Dengan menerimanya, kita memberitahu kerajaan Israel: ‘Buat apa sahaja yang anda mahu. Pergi musnahkan Gaza. Tiada siapa yang menghalang anda. Dan sebaik sahaja anda selesai kami akan membersihkan kekusutan anda.’ Tidak, kami tidak akan (lakukannya),” kata Safadi.

Menteri itu berhujah bahawa negara-negara yang percaya Israel bertindak untuk mempertahankan diri pun telah menyeru agar ia kekal dalam bidang undang-undang antarabangsa.

“Tidak. Jadi ke mana kita hendak pergi dari sini? Teruskan menyuruh mereka melakukannya? Mereka terus enggan melakukannya. Apa yang berlaku? Orang ramai dibunuh hari demi hari,” kata Safadi.

Beliau menegaskan bahawa kredibiliti undang-undang antarabangsa telah menjadi mangsa kepada tindakan berpilihnya dalam perang Gaza.

“Jika mana-mana negara lain di dunia [melakukan] sebahagian daripada apa yang Israel lakukan, ia akan dikenakan sekatan ke atasnya dari setiap sudut dunia,” kata menteri Jordan itu.

Beliau juga mengkritik matlamat tentera Israel untuk memusnahkan kumpulan pejuang Palestin Hamas, mengatakan Hamas adalah idea yang lahir daripada kekecewaan di enklaf yang telah menjadi “penjara terbuka yang dikepung dari setiap arah.”

“Hamas adalah idea. Anda tidak boleh mengebom idea daripada wujud. Anda tidak berpuas hati dengan apa yang Hamas lakukan? Yakinkan rakyat Palestin bahawa mereka mempunyai masa depan,” jelas Safadi.

Beliau berkata keutamaan adalah untuk menghentikan pertumpahan darah di Gaza, membiarkan bantuan kemanusiaan masuk ke dalam enklaf, dan akhirnya mencapai penyelesaian dua negara yang akan menjamin kenegaraan Palestin dan menangani kebimbangan keselamatan Israel.

Menteri Jordan itu juga berikrar bahawa negara-negara Arab akan melakukan apa yang perlu untuk menamatkan pengusiran penduduk Palestin dari Gaza dan Tebing Barat.

“Pengusiran penduduk adalah konsisten dengan apa yang dikatakan oleh menteri Israel selama bertahun-tahun… bahawa satu-satunya cara untuk bergerak ke hadapan adalah dengan menendang rakyat Palestin keluar dari tanah nenek moyang mereka dan menghapuskan rakyat Palestin dari muka bumi ini,” katanya.

Pada 7 Oktober, kumpulan pejuang Palestin Hamas melancarkan serangan roket berskala besar secara mengejut terhadap Israel dari Genting Gaza dan menceroboh sempadan, membunuh tentera dan menculik orang dalam komuniti jiran Israel.

Israel melancarkan serangan balas dan mengarahkan sekatan sepenuhnya ke atas Genting Gaza, memotong bekalan air, makanan, dan bahan api.

Pada 27 Oktober, Israel melancarkan pencerobohan darat berskala besar di dalam Genting Gaza dengan matlamat yang diisytiharkan untuk menghapuskan pejuang Hamas dan menyelamatkan tebusan.

Konflik itu telah mengakibatkan kematian kira-kira 1,200 orang di Israel dan lebih 12,000 di Genting Gaza. – Sputnik

Author

Pilihan Editor