HomeGlobalBerdepan seruan boikot, Zara tarik balik kempen iklan kontroversi papar pembunuhan beramai-ramai...

Berdepan seruan boikot, Zara tarik balik kempen iklan kontroversi papar pembunuhan beramai-ramai di Gaza

SYARIKAT Sepanyol, Zara menukar imej kontroversi di laman webnya pada Isnin di tengah-tengah gesaan daripada aktivis Palestin supaya memboikot jenama fesyen popular itu.

Pada awal Isnin, Zara memaparkan imej untuk kempen Ateliernya di laman webnya yang dikatakan oleh beberapa aktivis pro-Palestin kelihatan seperti mereka diilhamkan oleh kemusnahan Genting Gaza sejak 7 Oktober, di mana lebih 18,000 orang telah terbunuh, kebanyakannya mereka wanita dan kanak-kanak.

Dalam satu imej khususnya, model yang kelihatan sedih memegang figura manusia yang dibalut putih di atas bahunya, mengingatkan kain kafan putih yang digunakan untuk menutup orang mati. Di belakangnya, ketulan plaster keluar dari dinding.

Imej lain menunjukkan peragawati hilang anggota badan.

Aktivis, terkejut dengan persamaan gambar dengan keadaan huru-hara di Gaza di mana orang ramai terpaksa mengusung mayat, membanjiri suapan media sosial Zara dengan beribu-ribu mesej yang menyeru boikot. Akhirnya, #BoycottZara menjadi sohor kini di platform media sosial X.

“Saya adalah pelanggan setia yang lama untuk pakaian dan minyak wangi. Tidak lagi. Kempen yang sangat tidak menyenangkan. Saya tidak boleh sejajar dengan syarikat yang tidak mempunyai kompas moral,” tulis pengguna ms_diannac.

“Jadi pekak nada. Atau lebih teruk, sengaja meraikan pembunuhan beramai-ramai,” tulis seorang lagi pengguna Instagram.

Zara tidak menjawab permintaan untuk mengulas daripada Agensi Anadolu, tetapi media lain melaporkan bahawa Zara mendakwa idea itu tercetus dan sesi fotografi dilakukan sebelum 7 Oktober.

Di media sosial, beberapa imej kempen kekal, seperti yang diambil di studio artis. Menurut Zara, mereka meraikan “komitmen jenama itu terhadap kemahiran dan semangat untuk ekspresi artistik.”

Ini bukan kali pertama Zara buat hal berhubung isu Palestin.

Pada 2022, beberapa aktivis Palestin menggesa boikot selepas pemilik francais kedai di Israel menganjurkan kempen untuk ahli politik sayap kanan Itamar Ben-Gvir di rumahnya.

Semasa Ben-Gvir mempertahankan kedai itu di media sosial, rakyat Palestin berkongsi video di mana mereka membakar pakaian yang mereka beli dari kedai itu. – Anadolu

Author

Pilihan Editor