HomeGlobal'Captain America' ditangkap di pangkalan tentera AS

‘Captain America’ ditangkap di pangkalan tentera AS

 

SEORANG lelaki Florida ditangkap kerana cuba memasuki pangkalan tentera dengan bersenjata dan memperkenalkan dirinya sebagai “Captain America,” menurut aduan jenayah yang diterbitkan minggu ini. Lelaki itu, yang mendakwa dia mempunyai “maklumat rahsia,” berada dalam “keadaan paranoia dan psikosis yang melampau,” dakwa aduan itu.

Baruch Roche II memandu ke pintu pagar hadapan Pangkalan Tentera Udara MacDill di Tampa, Florida, pada awal November, memberitahu anggota keselamatan di sana bahawa dia adalah “Captain America” dan bahawa dia adalah anggota aktif Komando Selatan Amerika Syarikat (Socom), mengikut aduan.

Roche menegaskan bahawa dia mengadakan pertemuan dengan “jeneral Socom” untuk memberikan “maklumat rahsia,” kata aduan itu lagi.

Apabila dinafikan akses kepada pangkalan itu itu, Roche “mula bertikam lidah” dan “mengancam untuk kembali setiap hari dan mencari pegawai yang menafikannya masuk,” dokumen itu menyatakan. Anggota Tentera Udara menggari Roche dan menemui senapang gaya AR-15 dan kira-kira 125 butir peluru di dalam bagasi keretanya, serta kad pengenalan tentera yang menamakan dia sebagai veteran Tentera Udara yang telah bersara.

“Disebabkan keadaan paranoia dan psikosis yang melampau,” Roche dimasukkan ke hospital walau dia tidak bersetuju, aduan itu menyatakan.

Roche didakwa dengan satu pertuduhan cuba membawa senjata api ke kemudahan persekutuan dan berdepan hukuman penjara sehingga setahun jika sabit kesalahan. Kerajaan juga merampas senjata dan pelurunya.

Percubaan Roche di Pangkalan Tentera Udara MacDill berlaku kurang daripada dua minggu selepas Pangkalan Bersama McGuire-Dix-Lakehurst di New Jersey diletakkan dalam perintah berkurung setelah terdapat laporan mengenai penembak yang aktif.

Beberapa pangkalan tentera AS telah menjadi sasaran penembak besar-besaran sejak beberapa tahun kebelakangan ini, dengan seorang pelajar penerbangan Saudi membunuh tiga orang dan mencederakan lapan yang lain di kemudahan tentera laut Florida pada 2019 dan seorang veteran tentera mengancam untuk “menembak” pangkalan sebelum dia membunuh 18 orang di bar dan lorong boling di Maine pada bulan Oktober. – RT

Author

Pilihan Editor