HomeGlobalKumpulan Houthi Yaman bedil 2 kapal Israel di Laut Merah

Kumpulan Houthi Yaman bedil 2 kapal Israel di Laut Merah

SANAA, Yaman: Kumpulan Houthi Yaman berkata ia membedil dua kapal Israel di Selat Bab al-Mandab di Laut Merah dengan peluru berpandu tentera laut dan dron pada Ahad.

“Angkatan Laut di Angkatan Tentera Yaman melakukan operasi membedil dua kapal Israel di Bab Al-Mandab iaitu kapal Unity Explorer dan kapal Nombor Sembilan, di mana kapal pertama ditembak dengan peluru berpandu tentera laut dan kedua dengan dron marin,” kata jurucakap Yahya Saree.

Saree berkata “operasi membedil dilakukan selepas kedua-dua kapal itu tidak mengendahkan mesej amaran daripada Tentera Laut Yaman.”

“Angkatan Bersenjata Yaman terus menghalang kapal-kapal Israel daripada mengemudi di Laut Merah dan Arab sehingga pencerobohan Israel terhadap saudara-saudara kita di Genting Gaza berhenti,” katanya.

“Angkatan Bersenjata Yaman memperbaharui amaran mereka kepada semua kapal Israel atau yang dikaitkan dengan Israel bahawa mereka akan menjadi sasaran yang sah jika mereka melanggar apa yang telah dinyatakan dalam kenyataan ini dan kenyataan sebelumnya yang dikeluarkan oleh Angkatan Tentera Yaman.”

Tiada komen daripada Israel mengenai kenyataan Houthi.

Kumpulan Houthi sebelum ini mengumumkan bahawa ia membedil kapal-kapal Israel sebagai solidariti dengan rakyat Palestin di Gaza.

Operasi kumpulan itu terhadap kapal bertepatan dengan serangan udara dan darat tanpa henti Israel di Genting Gaza, yang berterusan sejak kumpulan pejuang Palestin, Hamas melancarkan serangan rentas sempadan terhadap Israel pada 7 Oktober.

Tentera Israel meneruskan pengeboman di Genting Gaza awal Jumaat selepas mengisytiharkan penamatan jeda kemanusiaan selama seminggu.

Sekurang-kurangnya 509 rakyat Palestin terbunuh dan 1,316 cedera sejak Jumaat dalam serangan udara Israel, menurut Kementerian Kesihatan Gaza.

Angka kematian akibat serangan Israel di Genting Gaza telah meningkat kepada 15,523 sejak bermulanya konflik pada 7 Oktober, umum kementerian itu pada Ahad.

Jumlah yang cedera dalam tempoh yang sama telah meningkat kepada 41,316 orang.

Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor